The artist -& Co

The artist -& Co.
Salene i 2. etasje
05.04.–13.05.2018

Patrik Entian og Aleksi Wildhagen utgjør kunstnerduoen & Co. som ble etablert i 2014. De har siden gjennomført en rekke utstillinger basert på deres praksis utendørs. Kunstnerduoen har jobbet spesielt mye i Hvittingfoss som frem til sommeren 2017 lå nøyaktig midtveis mellom de to kunstnernes respektive hjem. Hvittingfoss er også et sted hvor& Co. har funnet sitt eldorado, men først etter at de møtte Berith og Terje som overrasket dem med soft-is og kaffe i en av arbeidsøktene i Hvittingfoss sentrum. Kunstnerduoen arbeidet på daværende tidspunkt med en avbildning av en kommunal grushaug som de forsøkte omforme til 36 utsyn mot Mount Fuji, som en hilsen til den store Hokusai. Etter en rekke samtaler besøkte endelig -& Co. paret i deres hjem noen kilometer utenfor sentrum av Hvittingfoss. De påfølgende møtene har resultert i at kunstnerduoen i flere perioder har residert i Berith og Terjes campingvogn som for øvrig lutet sterkt til den ene siden grunnet et punktert dekk.

Samarbeidet Berith, Terje, -& Co. når sin foreløpige kulminering når hjemmet og tomten i Hvittingfoss åpnes opp for publikum under navnet Borgen museum i nær fremtid. Faktisk er det slik at søknadsinformasjon for de som vil søke om utstillingsplass ved Borgen museum vil være tilgjengelig i utstillingen. I utstillingen presenteres også tre publikasjoner som forteller om kunstnerduoens praksis i Hvittingfoss.

Utstillingen ved Kunstnerforbundet heter The artist & Co. og er kunstnerduoens første presentasjon hvor de viser arbeider som er gjort innendørs og ikke ute i all slags vær. Bildene er blitt til i løpet av vintermånedene januar, februar og mars i Entians atelier i Drammen. I tillegg til maleriene presenteres også tre videoarbeider som Sanjey Sureshkumar har regissert etter& Co´s. ønsker og idéer. Berith, Terje -& Co. vil være tilstede under åpningen og signere bøker, prate og drikke kaffe.

**& Co. er født i 1966 (Patrik Entian) og 1976 (Aleksi Wildhagen), i henholdsvis Karlstad og Helsinki og de gikk nesten samtidig på Kunstakademiet i Trondheim og har som& Co. stilt ut ved Best bensinstasjon i Hvittingfoss (Hvittingfoss & Co.), Trøndelag Senter for Samtidskunst (Don Quixote, Sancho Panza& Co.), Landsforeningen Norske Malere (The painters & Co.), Air Surnadal Billag A/S (Knyken& Co.) Høstutstillingen (Høstutstillingen -& Co.), i 2017/18 jobber de forøvrig i fotsporene til Edvard Munch, et prosjekt som ender opp på Haugar Kunstmuseum høsten 2018.

Utstillingen er støttet av Norsk Kulturråd