Until the Light Takes Us
Salene i 2. etasje
16.08.–16.09.2018
Utstillingen består av en serie på fem malerier utført i akvarell på upreparert linlerret, og en skulptur i metall, flettverk og akvarell og et lappeteppe i skinn. Erlend Grytbakk Wolds malerier fremkalles sakte gjennom en møysommelig prosess hvor kunstneren maler vekselvis med akvarellfarger i primærfargene rødt, gult og blått på upreparert lerret. Akvarellfargen er et tradisjonelt kunstmedium, men dens gjennomskinnelighet gir liten grad av påståelighet. Fargen skjuler ikke det den er malt på, og en mottagelig flate som det upreparerte linlerretet sluker i seg fargen og gir ingen mulighet for korreksjon. Ved å spraymale fargen distanserer han dessuten hånden fra den maleriske handlingen og gjennom repetitive lag med modernismens grunnfarger bygges en fargeflate som på et konseptuelt plan kan inneholde alle farger. Grytbakk Wold maler mørket, slik at lyset kan tre fram: de lyse partiene i bildene finner man der hvor lerretet har fått minst maling påført, hvor lerretets iboende lys skinner gjennom.
Serien Until the Light Takes Us (2018) består av en varsom grunnflate med antydninger til en gridstruktur, og som stedvis bryter ut i rene fargetoner. Flatene er brutt av et til flere mørke vertikale felt eller linjer som ulmer i forgrunnen av bildet. Bildene står med et bein i det oppløste og ett i det som trer fram, uten å gi svar på hvilken retning det går i.
Skulpturen Centerpiece (For Brighter Tomorrows) (2018) består av bøyde metallrør, og et intrikat flettverk i lysende neongul bånd som gir skulpturen kropp, og gjør at den lyser mot deg som et vræl av samtidighet. I flettverket henger det fargesterke akvareller med abstrakte motiv, som gir assosiasjoner til postkort eller merkelapper. På gulvet ligger verket Centerpiece (Rug) (2018) et lappeteppe i skinn.
Grytbakk Wolds arbeider handler om en skepsis til de fortellingene man har blitt fortalt, og det den fortellingen representerer. Han søker mot en åpen og fri kunst, uten kunsthistorie som fotlenke, men heller som den overflodshornet det skal være, i et ønske om å komme seg forbi det gitte eller antatte sannheter, og fjerne seg fra forutinntatte holdninger.
*Erlend Grytbakk Wold (f. 1986, Trondheim), bor og arbeider i Oslo. Han er utdannet fra Kunstakademiet i Oslo og Konsthögskolan i Malmö. Han har tidligere vist separatutstillingene Till the Last Light Fades ved Trøndelag Senter for Samtidskunst, Trondheim (2017), Remain in Light på LNM, Oslo (2016), og Secondhand Daylight ved BLOKK, Bergen (2015). Utvalgte gruppeutstillinger inkluderer Mellom Linjene* (2017) ved Oslo Kunsthandel, Gruppeutstilling Jóhan Martin Christiansen, Jesper Veileby, Erlend Grytbakk Wold, Galleri Arnstedt, Båstad (2015) og Høstutstillingen, Oslo (2013). Grytbakk Wold mottok i 2014 Edstrandskas Stipendium, og i 2017 hadde han et kunstneropphold ved Cité Internationale des Arts Paris. Mellom 2010-12 var Grytbakk Wold med å drive det kunstnerdrevne visningsstedet One Night Only Gallery.
Utstillingen er støttet av Norsk Kulturråd og Billedkunstnernes Vederlagsfond.**