Hanne Borchgrevink

Hus og Landskap
Overlyssalen
20.09.–21.10.2018

I Hanne Borchgrevinks utstilling på Kunstnerforbundet presenteres en serie nye malerier av landskap og både nye og gamle malerier av hus. Ingen av bildene har vært vist tidligere. Borchgrevinks metodiske, konsekvente og presise fremstillinger av hus har gjort henne til en av Norges mest sentrale kunstnere. I denne utstillingen presenterer hun en helt ny serie arbeider hvor landskapet er i fokus. Landskapene bygger på synsinntrykk hun har fått på skogsturer, fjellturer og reiser med bil. Hun benytter seg av fotografiet som huskelapp for så å bearbeide motivene på atelieret. Ved å analytisk undersøke de samme motivene i en repetitiv prosess arbeider hun med flater og farger for å oppnå maksimal uttrykkskraft.

Når Borchgrevink begir seg ut på landskapet som motiv behandles det på samme måte som husene. Motivene reduseres og abstraheres og den omfattende forenklingsprosessen gjør motivene presise og enkle men stadig fulle av kompleksitet og inntrykk. Både landskap og hus fremstår i Borchgrevinks malerier som både lavmælte og kraftfulle på en og samme tid. Som en av våre største kolorister står fargebruken frem som en stadig viktigere del av hennes praksis. Ved å løfte frem ørsmå forskyvninger synliggjør Borchgrevink kunstens evne til å minne oss om at det å se er en analytisk øvelse som blir stadig viktigere å hegne om.

Hanne Borchgrevink bor og arbeider på Finnskogen i Hedmark. Hun er utdannet ved Kunst- og håndverksskolen (1971-74) og Statens kunstakademi (1974-79). Hun har avholdt separatutstillinger på visningssteder som Lillehammer Kunstmuseum (2016 og 2000), OSL Contemporary (2017), Bomuldsfabriken, Arendal (2001), Galleri Dobloug, Oslo (mellom 1981 og 2003) og Kunstnerforbundet, Oslo (2007 og 1998), Hun har i tillegg deltatt i en omfattende rekke kollektivutstillinger i inn og utland. Hun var festspillutstiller i Bergen Kunsthall i 2011. Hennes arbeider er innkjøpt av sentrale private og offentlige samlinger i Norge og utlandet, blant annet Nasjonalmuseet, KODE, Lillehammer Kunstmuseum, British Museum, Norges Banks kunstsamling, StatoilHydro kunstsamling, Storebrand Kunstsamling, Astrup Fearnley Samlingen, Chr Bjellands samling og H.M.Dronning Sonjas kunstsamling.