Morten Krohg
Egg (2018) — Morten Krohg
Utsikt (5) (2014) — Morten Krohg
Grense (2018) — Morten Krohg
Det er først når fortidens skygger blir en del av vår kunnskap om verden nå, at vår distanserte iakttagelse kan erstattes av vårt raseri.  (walter benjamin) (2018) — Morten Krohg

h2.Morten Krohg

Brent mur
Salene i 2. etasje
20.09.–21.10.2018

Morten Krohg har gjennom sitt mangeårige virke som kunstner jobbet med utgangspunkt i den maktkritiske, samfunnsengasjerte kunsten. På 60-tallet brøt han med det sen-moderne maleriet og han var sentral i kunstnergruppa Gras som gjorde silketrykk til et kunstnerisk medium med stor politisk slagkraft.

I utstillingen på Kunstnerforbundet er det som om det politiske engasjement beveger seg inn i hverdagslivet og kunstnerens private sfære. Elementer som aske, beinrester, eggeskall og de umiddelbare omgivelsene rundt Krohgs eget hjem og arbeidssted blir gjenstand for større samfunnsrelaterte, eksistensielle problemstillinger. Arbeidene i utstillingen er laget over en periode på fire år og utstillingen består av framstillingsformer som veksler mellom materialbilder og digitalt bearbeidede fotografier. En serie landskapsfotografier springer ut fra en større serie med sort hvitt fotografier som har sitt motiv fra den vakre utsikten mot Asker fra kunstnerens eget soverom på Lierskogen. Bildene viser derimot ikke et harmonisk landskap: fotografiene er tatt i morgenskumringen og ved hjelp av tegning og røffe digitale collager formidler fotografiene et varsel. En tanks, et bombenedslag eller et helikopter fremstår som fremmedelementer som minner oss på at det en dag kan være vår tur.

Utstillingen viser også materielle og skulpturelle verk hvor omgivelsene blir gjenstand for en fortelling om politiske trusler og fremtidsvisjoner. Fotografier av sot i en peis danner i Krohgs monumentale fotografier med ett et bilde av en mur, mengder av skjøre eggeskall presses ned av glasset de sammen bærer og middagsrester kobles til krig og død. Kroghs arbeider problematiserer forholdet mellom det private og det politiske og løfter frem vår tilsynelatende stadig svekkede mulighet til å holde øynene lukket for politiske agendaer som ikke angår oss selv.

*Morten Krohg (f. 1937) bor og arbeider i Lierskogen. Han er utdannet fra Statens Kunstakademi i Oslo og École nationale supérieure des Beaux-Arts i Paris. Krohg var direksjonsformann på Kunstnernes Hus i 1967-69, og var med å utvikle Vestlandets Kunstakademi, Bergen, hvor han var hovedlærer i perioden 1973-79 og senere rektor fra 1986-91. Fra 1997-2007 var han professor i anvendt estetikk ved Høgskolen i Oslo. Krohg hadde sine første separatutstilling i 1960 på Kunstnerforbundet, og har senere hatt en rekke separat- og gruppeutstillinger over hele Norge. Hans seneste utstillinger er Utsikt, Buskerud Kunstsenter (2015), Amerika, Kunsthall Oslo (2014), War Game, Kongsberg kunstforening (2012), Et tilbakeblikk*, Porsgrunn kunstforening (2012), Stavanger Kulturhus (2009), Sogn og Fjordane kunstmuseum, Førde (2008) og Kunstbanken Hedmark kunstnersenter, Hamar (2007). Et utvalg gruppeutstillinger er Sogn og Fjordane kunstmuseum, Førde, (2012), “GRAS”, Norsk Industriarbeidersamfunn, Rjukan (2011) og “Fire Graskunstnere”, Galleri Lautom, Oslo, (2011).

Krohg er representert i en rekke offentlige samlinger, slik som Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Bergen billedgalleri, Lillehammer kunstmuseum, KORO, Oslo kommunes kunstsamlinger, Rogaland kunstmuseum, Haugesund billedgalleri og Fylkesgalleriet i Sogn og Fjordane.
Utstillingen er støttet av Statens utstillingsstipend.