get_title(@exhibition)
Oversiktsbilde fra utstillingen (2018) — Silje Linge Haaland
Installasjonsfoto fra utstillingen (2018) — Silje Linge Haaland

Silje Linge Haaland

Kabinettet
20.09.–21.10.2018

Silje Linge Haaland viser i sin første separatutstilling på Kunstnerforbundet en samling arbeider med tittelen . En ny desperasjonsanimasjon er omdreiningspunktet der enkeltelementer faller ut av videoskjermen i form av stillbildetepper, fargepigmenter eller formkutta fotografier.
Linge Haalands videoarbeider henter ofte inn ulike stemmer, gjennom et rytmisk redigert videomateriale bestående av egne kamerabaserte undersøkelser av landskap og klipp hentet fra hennes omfattende arkiv av kategoriserte bevegelsesekvenser, alt sammenblanda med funnet videomateriale fra åpne og lukka fora på nett.
Under arbeidet med bildemanus til , har Linge Haaland studert notatbøkene og danseoppskriftene i Klara Sembs (1884 - 1970) store samling av nedskrevet folkedans, da særlig hennes helt særegne terminologi - som presist kan beskrive bevegelser ned til den minste skjelving i lillefinger. Semb viet store deler av sitt liv til å reise rundt i Norden å samle folkedans, hennes nedtegnelser var avgjørende for dokumentasjonen og utviklingen av folkedans/folkeritualer, men er mye mindre kjent enn Asbjørnsen/Moe, eller Aasens innsamlingsreiser. Semb jobbet med å forstå kollektiv adferd, hvordan kroppers bevegelse i grupper leder til kunnskap om at det finnes helt grunnleggende felles erfaringer.

Gjennom en møysommelig, men assosiativ redigering av ulikt video og lydmateriale oppstår en bevegelig, upolert assemblage som griper det poetiske og videre det politiske potensialet i en organisering av bilder der desperasjon er utgangspunkt for utvelgelse. Betegnelsen desperasjonsanimasjon henviser her til noe akutt, en metode for håndtering av materialer, men også en henvisning mot den økende tilstedeværelsen av desperasjon i verden.
Lyden i videoen er i hovedsak redigert fra musikk av: Vera Dvale, Psykovarius, Crippled Ships og Christian Dugstad.

Silje Linge Haaland (f.1984, Fitjar) bor og arbeider i Oslo, arbeider med video, tekst, skulptur og koreografi. De siste årene har hun jobbet med et omfattende prosjekt med tittelen Hjernen er for nær munnen. Linge Haaland er utdannet fra Gerrit Rietveld i Amsterdam, Kunstakademiet i Oslo og Städelschule i Frankfurt. Våren 2018 avsluttet hun en ettårig fordypning i tekst på Skrivekunstakademiet i Bergen. Hun har de siste årene stilt ut på blant annet Podium (Oslo), GL-strand (København), Henie Onstad Kunstsenter (Asker) og Papay Gyro Nights i Tokyo. Kommende utstillinger: Blokk (Bergen) og Galleri K (Oslo). Hun er også deltager under årets Coast Contemporary. Linge Haaland var initiativtaker av den omfattende kunstfestivalen Five Thousand Generations of Birds (2012) sammen med Andrea Bakketun. Linge Haaland er deltakende kunstner i Kunstnerforbundets nysatsning Atelier Kunstnerforbundet.
Utstillingen er støttet av Oslo kommune, Billedkunstnernes vederlagsfond og Norsk Kulturråd.

Motta nyhetsbrev

Nyhetsbrevet sendes ut i forkant av utstillinger, samt ved kunstnersamtaler og andre viktige hendelser.

Personvern