Fargedans

Fargedans
Overlyssalen
24.10.-24.11.2019

I utstillingen Fargedans viser Herman Mbamba en serie nye malerier på lerret. Gjennom Mbambas fargesterke og forførende formale formspråk undersøkes maleriet som en kontinuerlig konfrontasjon. Farger, komposisjoner og maleriske gester veksler mellom harmonisk samhandling og motstridende tilnærminger til ulike tradisjoner innen maleri. Konfrontasjon tar et oppgjør med det abstrakte maleriets opprinnelse og kulturelle verdier og historier.

For Mbamba er maleriet som en øvelse, selve utgangspunktet for hans produksjon. Maleriet blir i Mbambas praksis en personlig og politisk arena hvor barrierer mellom ytre situasjoner, refleksjoner, opplevelser og sanseinntrykk brytes ned og blir selvstendige subjektive erfaringer. Mbambas malerier kan leses i en lyrisk tradisjon der små øyer av informasjon og ideer oppstår som fragmenterte deler i motsetning til en sammenhengende form for historiefortelling. Malerienes lyriske innslag viser seg i gjentagelser, klang og rytme. Gjennom å nærlese i maleriet som et formalt språk blir maleriet et åsted for eksistensielle problemstillinger i samfunnet.

Mbambas praksis er knyttet til maleri på papir og lerret i både mindre, av og til repetitive, og monumentale formater. Performative uttrykk ligger sentralt innkapslet i hans maleriske tilnærming og selvpåførte begrensninger blir ofte en drivkraft i arbeidet. Til utstillingen har enkelte verk oppstått over lengre perioder mens andre er produsert i en 48-timers økt uten pause. Den kroppslige erfaringen med maleriet både på atelieret og i møte med publikum blir på denne måten avgjørende for Mbamba.

Stemningsfulle men utydelige former kan antyde et landskap eller figurative fragmenter, men det er ingen identifiserbare avklarte former. I stedet skaper vekslingen av fargeklanger en skiftende intensitet som okkuperer bildeflaten. Det som i det ene øyeblikket fremstår som tilfeldige effekter blir i det neste avgjørende for ubevisste tankeprosesser.

Herman Mbamba (f. 1980, Gibeon, Namibia) er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo og John Muafangejo Art Center i Windhoeck, Namibia. Han bor og arbeider i Haugesund. Mbamba har hatt separatutstillinger ved visningssteder i inn- og utland, blant annet Blank Projects, Cape Town (2019, 2017), Bærum Kulturhus (2016), RomFor, Haugesund (2016), Dortmund Bodega, Oslo (2012), Tegnerforbundet, Oslo (2009) og National Art Gallery of Namibia (NAGN, 2007). Mamba hadde nylig en duoutstilling ved Rogaland Kunstsenter sammen med Christian Tony Norum (2019). Han har også deltatt ved en rekke gruppeutstillinger i inn- og utland, blant annet ved den 10. Berlin Biennale (2018), Lumières d’Afriques (2016), Blank Projects, Cape Town (2018, 2017), Palais des Nations, Geneve (2017), DRILL 2, Oslo (2017), Musée Théodore Monod, Dakar (2016), Munchmuseet (2016) DnBNors stipendutstilling Oslo Kunstforening (2010) og Norsk Skulpturbiennale i Vigelandmuseet (2008). Mbamba er en av stifterne av kunstnerkollektivet El Parche og har utført en rekke offentlige utsmykkinger, blant annet av National Theatre of Namibia (2002), South African Embassy i Oslo (2004), Skatt Øst på Helsfyr (2013), Ullern videregående skole(2015) og HSH Studentboligene i Haugesund (2015) og er innkjøpt av Statoil, The National Gallery of Namibia Collection, Tulipamwe International Artists Collection, André Do Pisani Collection, Haugesund Kunstforening, Tampen Kunstforening og Thapong International Artist Collection.

Ill.

Installasjonsfoto fra utstillingen