Ferdaminner

Ferdaminner
Salene i 2. etg
24.10.-24.11.2019

I utstillingen Ferdaminner presenterer Sidsel Hanum en serie nye arbeider i porselen. Lag på lag bygger hun små objekter i porselen som påminner om strukturer i vekster, skjell og koraller. Arbeidene er utført i en gammel teknikk som kalles horning, hvor flytende leire føres gjennom en beholder med en tynn spiss som gjør at leiren danner en tynn strek. Fra disse todimensjonale linjene vokser komplekse strukturer frem i tre dimensjoner, i en form som både fremstår som en tredimensjonal tegning og et broderi i porselen. De organiske vekstliknende objektene fremstår som om de har vokst frem av seg selv gjennom naturlige prosesser, men er et resultat av en møysommelig teknikk og en tidkrevende prosess.

De flortynne og intrikate strukturene dokumenterer tiden og omsorgen som ligger i verkenes tilblivelse. Vare fargesjatteringer og skjørheten i materialet gir arbeidene en følelse av forgjengelighet. Sidsel Hanums arbeider kjennetegnes ofte av subtile forskyvninger som danner potensiale for komplekse strukturer og formspråk. Gjennom en kontinuerlig utforskning av leirens muligheter har Hanum utviklet og perfeksjonert et særegent keramisk uttrykk. I arbeidene forenes håndverksteknikker og tradisjon med en interesse for naturens egen logikk.

Ferdaminne betyr reiseminner og for Hanum er det nettopp gjennom nære og fjerne reiser hun finner nye objekter som danner utgangspunktet for den videre studier av strukturer, mønstre og teksturer. Arbeidene bærer merker og spor etter fragmenter fra et sted, enten mønsteret er hentet fra en ørken, fra et kumlokk, fra rur på et skjær eller en liten flik av et gulv. Ornamentikken blir i seg selv en abstrahert dagbok som forener naturlige og kulturelle elementer fra ulike steder i verden i sårbare komplekse konstruksjoner.

Sidsel Hanum (1955) bor og arbeider på Borøy. Hun mottok diplom i keramikk i 1981 ved Statens håndverks- og kunstindustriskole. Hun har hatt separatutstilling ved visningssteder som Hå Gamle Prestegaard (2017-18), Sørlandets Kunstmuseum (2016), Kongsberg Kunstforening (2014), Lillehammer Kunstmuseum (2010) og Kunstnerforbundet (2012, 08, 01, 1993) for å nevne noen. I tillegg har hun deltatt i en rekke gruppeutstillinger i inn- og utland, blant andre ved Lillesand Kunstforening (2018), J. Lohmann Gallery, New York (2015, 16, 17) Paradigme, UD vandreutstilling (2011-14) og Flow Gallery (2011). Hun er for tiden aktuell med utstillingen House of Norway på Museum Angewandte Kunst i Frankfurt am Main. Verkene hennes er innkjøpt av en rekke sentrale offentlige og private samlinger som blant andre Oslo Kommunes Kunstsamling, Norges Bank, Lillehammer kunstmuseum, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Grassimuseum Leipzig, KODE, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Norsk Kulturråd, Statens Konstråd, Viborg Amt, Sørlandets Kunstmuseum og NordNorsk Kunstmuseum, i tillegg til en rekke utsmykninger og oppdrag i Norge og internasjonalt. Sidsel Hanum mottok Finn Erik Alsos minnepris i 2018. I 2015 ble hun tildelt Tvedestrands Kulturpris, og i 2010 mottok hun Kunsthåndverkprisen fra Billedkunstnernes Hjelpefond, og Kulturprisen fra Aust-Agder fylke.

Ill.