Åpent Vindu
Åpent Vindu #12 (2019) — Fredrik Værslev
Åpent Vindu #10 (2019) — Fredrik Værslev

Åpent Vindu
Hvor begynner og slutter maleriet? I en serie vindusmalerier griper Fredrik Værslev inn i Kunstnerforbundets og overlyssalens historie. I år er det 100 år siden overlyssalen ble innviet og i den forbindelse gjør Værslev en intervensjon i utstillingsrommet som minner oss på salens ulike transformasjoner i løpet av tiden som har gått. Overlyssalen, kunstinstitusjonen og dens utstillingshistorikk danner ramme rundt Værselvs nye malerier og utstillingsarkitektur.

I en søknad om fasadeendringer fra 1948 kommer det frem at kunstnerne mente den opprinnelige brystningen i sorte fliser «ikke kler bildene» og derfor ville bli erstattet av en brystning i tre. Dette skiftet i kunstneriske preferanser danner grunnlaget for Værslevs intervensjon.

Over det rekonstruerte brystpanelet stiller han ut en serie nye malerier der han gjør et av kunsthistoriens klassiske motiver til sitt. Et utgangspunkt er stuevinduet i kunstnerens tidligere leilighet i Drammen, et annet er referansen til Henri Matisse og hans vindusmotiver.

I Værslevs seneste serie malerier er ikke vinduet en malt illusjon, men ett vindu tilvirket av en møbelsnekker som en tro kopi av vinduet i Drammen (mangler kun glass og fuger). Rammen er på samme tid en maleriramme og en vindusramme. I vindusrutene ser vi Værslevs abstrakte, lysende og nesten vibrerende maleriske flater. Fotografier av vinduet og utsikten tatt til ulike tidspunkter på døgnet og året ligger til grunn. Typisk for Værslev har maleriet et konkret utgangspunkt knyttet til sted og eget liv, men den maleriske prosessen tar etter hvert over og følger sin egen logikk.

Plassert i overlyssalen er Værslevs vindusmalerier en hilsen til en institusjon som i 1910 ble grunnlagt av Matisse-elever, ble utstillingssted for Matisse-elevene og for Matisse selv. Matisse var blant kunstnerne som var representert på de legendariske utstillingene av fransk kunst i 1916 og 1918. Brystpanelet viser til hvordan salen har endret seg og reflekterer hvordan utstillingsrommet tar opp i seg tidens estetiske idealer. Værslevs åpne vinduer er et vitnesbyrd om hvordan liv og kunst er viklet sammen og hvordan utstillingsrommet kan bringe det hele frem.

I forbindelse med utstillingen blir det produsert en katalog av Mousse Publishing med nye tekster av professor Espen Johnsen fra Universitetet i Oslo, kuratorene Andrea Kroksnes, Øystein Ustvedt og Wenche Volle fra Nasjonalmuseet i Oslo. Katalogen inneholder, foruten Værslevs nye malerier, et omfattende arkivmateriale knyttet til Kunstnerforbundet.

Utstillingen er kuratert av Wenche Volle.

Fredrik Værslev (f. 1979) er utdannet ved Konsthögskolan i Malmö (2005-2010) og Staatliche Hochschule für Bildende Kunste, Städelschule, i Frankfurt am Main (2008-2009). Han har holdt soloutstillinger ved Astrup Fearnley Museet, Le Consortium i Dijon, Bonner Kunstverein i Bonn, Kunst Halle St. Gallen, Kunsthal Aarhus, The Power Station i Dallas og Museo Marino Marini i Firenze. I 2016 var han Festspillutstiller med utstillingen All Around Amateur i Bergen Kunsthall. Han er representert i flere store samlinger, inkludert Centre Georges Pompidou i Paris, Moderna Museet i Stockholm og Nasjonalmuseet i Oslo. Siden 2018 har Værslev vært professor i maleri ved Konsthögskolan i Malmö.