Marius Engh
Bohemia (In the Gesture of Swimming or Praying)
Overlyssalen
13.08.–13.09.2020
1) Muses dont le front rêve est un triangle lapidaire
2) Ornez ses yeux de votre image, afin qu’il puisse toujours plaire,
3) Aux lectures, cherchant dans un esprit sincère
4) A goûter agréablement ce qui donne le lumière.
- Un quatrain gravé sur le cadre du tableau ‘’Portrait de Mme A.J.’’ par Henri Rousseau (1894)
Som femte del i det pågående prosjektet Bohemia undersøker Marius Engh de motsetningsforhold knyttet til det bohemske og ordets etymologi, utbredelse og dets stadige utvanning og klisjé som begrep. I motsetning til det Bohemia som definerer og materialiserer det historiske Boii-folkets hjemtrakter, er den moderne kunstens bruk av ordet, epoken, kunsten og levemåten bohem i denne delen av prosjektet representert gjennom den historiske avantgardens portalfigur: Alfred Jarry (1873-1907).
Som forfatter, dikter, oversetter, grafisk designer, kunstner, forlegger, skribent, kunstkritiker, teaterregissør, skuespiller og patafysiker behandlet han livet som kunst. Han siktet seg inn mot all verdens motsetninger for å skape en forestillende verden som ville være en motsats til denne.
Jarry sin verden var også litterær i den forstand at han uttalte ord slik han stavet dem og omtalte seg selv som «vi». Da han en kveld skøyt mot sin venn i en bar utbrøt han: Men var ikke dette stor litteratur! For å holde tritt med sitt litterære prosjekt døde han bare 34 år gammel og kunne således leve evig gjennom sine manuskripter.
Gjennom hermeneutiske spiraler av gjenskapelser, illustrasjoner og spekulasjoner ved å studere Jarry’s bohemske liv har verkene i dette prosjektet gitt rom og form til en videre utforskning av Modernismen og kunstnerarven.
Marius Engh forstår gjenstander etter deres evne til å gi og beholde informasjon, som representanter for en standardisert, hverdagsliv levemåte hvis funksjon og mening refererer til en gitt arv. Hans arbeid approprierer disse allerede eksisterende formene og erstatter dem deretter inn en annen kontekst eller under nye lesninger, og skaper et slags formalistisk møte hvis uttrykk fortrenger den dominerende kulturelle fortellingen, samt måten å forholde seg til omgivelsene på.
I forbindelse med utstillingen vil det lanseres en artistbook - ‘Mon Rêve - Le Tripode’, på Kunstnerforbundet, tirsdag den 8. september.
Marius Engh (f. 1974) bor og arbeider i Oslo. Han er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo og Det Kongelige Danske Kunstakademi i København. Bohemia, som gradvis utvikles, har til nå blitt vist ved Luis Adelantado, Valencia (2020); KOSA - Krutthuset i Oslo, Oslo (2019); VEDA, Firenze (2019), og VIS, Hamburg (2018). Andre nylige separatutstillinger er, Galerie Emanuel Layr, Roma (2018) og STANDARD, Oslo (2020). Hans arbeider har også blitt blitt vist i utstillinger ved Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris (2013), Munchmuseet i Bevegelse, Oslo (2018), Tenerife Espacio de las Artes i Tenerife; Henie Onstad Kunstsenter (2014), Westfälischer Kunstverein, Munster (2011), Witte de With Center for Contemporary Art, Rotterdam (2006); Kunsthalle Bern (2006) og Kiasma, Helsinki (2003).