Needlework

Needlework
Kabinettet
14.01.–28.02.2021

Setsuko Kuriokas poetiske minimalisme kommer til uttrykk som linjer sydd på papir. Gjennom en nitidig og nøyaktig tilnærming tegner sømmene av svart sytråd enkle linjer og former på flaten. Det var stjernetegnenes punkter og usynlige linjer som ga inspirasjon da hun begynte på prosjektet for ti år siden.

Begrepet needlework forbindes med tradisjonelt tekstilhåndverk og referer gjerne til broderi. Setsuko Kurioka ønsker å utfordre tegnebegrepet ved å søke andre verktøy enn blyanten. I arbeidene hennes brukes needlework-metoden til å utføre konseptuelle grep hvor linjene opptrer som tegning. Hun bestreber at de enkle linjenes sanselighet skal vekke andre følelser hos betrakteren enn tradisjonelt broderi. De repetitive komposisjonene manifesteres sting for sting og aktiverer papiret gjennom sømmen. På denne måten blir også arkets materielle egenskaper en sentral del av arbeidet.

Setsuko har opparbeidet seg grunnleggende kunnskap om søm og veving av kimono fra tiden i Kyoto. Den grunnleggende japanske sømteknikken Unshin utelukker forskjeller på en millimeter mellom enkeltsting og inspirerte Kurioka i sine abstrakte verk.

I utstillingen på Kunstnerforbundet viser hun to grupper arbeider. Unexpected completeness består av en serie arbeider som består av enkle former på papir sydd sammen med kalkerpapir. Den andre gruppen, Small and conscientiously restrained work, består av en serie arbeider i mindre format. Disse verkene bringer med seg en ytterligere reduktativ tilnærming til form og linje. Gjennom stadig mer minimalistiske sting viser Kuriokas arbeider både skjørhet og styrke på en og samme tid.

Setsuko Kurioka (f. 1950, Japan) bor og arbeider i Asker. Hun er utdannet ved Nishijin tekstilskole i Kyoto og Kunstakademiet i Trondheim. Blant nylige separatutstillinger kan nevnes TRAFO Kunsthall, Trondheim kunstforening, (Fylkeskantinen i Akerhus fylkeskommune kuratert av Akershus Kunstsenter,) Arendal kunstforening, Vigdis Holem Galleri i Karstad, Det Gule Huset, Haugesund kunstforening, Blakstad Galleri og Tegnerforbundet. Kurioka har deltatt i gruppeutstillinger hos blant andre Sørum kunstforening, Galleri 69, Lørenskog kunstforening og galleri Blakstad, og har ved to anledninger deltatt på Statens kunstutstilling og Høstutstillingen. Arbeidene hennes er innkjøpt av Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim kommune og Sør-Trøndelag kommune.

Utstillingen er støttet av Kulturrådet.

Utstillingene åpner dørene torsdag 14. januar kl 13:00-18:00 og vil stå frem til 28. februar med ordinære åpningstider.
I tråd med retningslinjene for smittevern vil det ikke bli holdt noe åpningsarrangement og antall besøkende som samtidig kan oppholde seg i galleriet er svært begrenset. For å unngå kødannelse oppfordrer vi besøkende til å se utstillingene spredt over hele utstillingsperioden.

Les mer om våre retningslinjer her.