Rememberance

Broderte tekstiler
Salene i 2. etasje
24.02.– 09.04.2022

Utstillingen Remembrance består av håndlagde broderier av kunstneren Marsil Andelov Al-Mahamid. Al-Mahamid utforsker tema knyttet til minne og erindring gjennom sine politiske og personlige broderier. Arbeidene tar utgangspunkt i den lite kjente historien om jugoslaviske fanger under andre verdenskrig i Norge.

Nazistene sendte om lag 4049 unge jugoslaviske menn, hovedsakelig serbiske, til Norge som krigsfanger og billig arbeidskraft. Over halvparten ble drept eller døde av sykdom og underernæring i perioden. Kikinda i Serbia, tidligere Jugoslavia, er hjembyen til den Tromsø-baserte kunstneren Marsil Andelov Al-Mahamid. Herfra ble 44 av fangene sendt til en av de mest brutale leirene i Beisfjord, nær Narvik. Noen av dem var bare 17-19 år gamle. Bare fire personer fra Kikinda overlevde Beisfjord og kom hjem igjen. En av de overlevende, Slavko Vukic, var en venn av Al-Mahamids familie.

Fortellingene om Beisfjord er komplekse og brutale. I løpet av kun fire måneder i Beisfjord døde 748 fanger. Mange av de jugoslaviske fangene var medlemmer av partisan-motstandsarmeen og kommunistpartiet i hjemlandet. Beisfjordmassakren er en av de største massakrene i norsk historie, men den er fortsatt ukjent for mange nordmenn.

Gjennom Al-Mahamids nitide, men også opprivende broderier oppstår nye forbindelser mellom lidelsene under Beisfjordmassakren og tvangsevakueringen av Finnmark og Nord-Troms. Han knytter disse fortellingene opp til tragedier som atombombene over de japanske byene Hiroshima og Nagasaki, og minner oss om de personlige historiene som alltid eksisterer i en krig. I Al-Mahamids praksis eksisterer kunsten som et rom for en kollektiv bearbeidelse og forståelse, på tvers av kultur og geografi. I tillegg til tekstile arbeider jobber kunstneren med video og performance. For Al-Mahamid er broderi først og fremst et sosialt prosjekt som tar utgangspunkt i møter mellom mennesker. Siden 2017 har han arrangert Broderiverkstedet på fylkeskultursenteret Kysten i Tromsø. Her møtes mennesker for å brodere, og verkstedet er flerkulturelt og flerspråklig.

Marsil Andelov Al-Mahamid (f. 1983, Jugoslavia) bor og arbeider i Tromsø. Al-Mahamid er utdannet ved Kunstakademiet i Tromsø. Han har også en MS i Business Creation and Entrepreneurship fra UIT Norges Arktiske Universitet, Tromsø og en BS i Industrial Engineering and Management fra Universitetet i Beograd. Han har hatt separatutstillinger ved visningssteder som Vadsø Kunstforening (2021), Small Projects (2020, 2014), SOFT Galleri (2019), National Museum of Kikinda (2019), Narvik Krigsmuseum (2017) og Terra Gallery, Kikinda (2017). Han jobber for tiden mot en kommende utstilling på Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i mars 2022. Han har i tillegg vist arbeider på gruppeutstillinger ved en rekke visningssteder som Tromsø Kunstforening (2020), Høstutstillingen (2019), RAM Galleri (2019), Nordnorsk Kunstnersenter (2019), Nordnorsk Kunstmuseum (2020, 2018) og Festspillene i Nord-Norge (2018) for å nevne noen. Verkene hans befinner seg i samlinger som Nordnorsk Kunstmuseum, KODE, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Oslo Kommunes kunstsamling og Troms fylkeskommunes kunstsamling.