Jennie Hagevik Bringaker
Pint sized riot at the silent Retreat
Overlyssalen
20.10.22 – 20.11.22
Jennie Hagevik Bringaker viser i sin første separatutstilling på Kunstnerforbundet en gruppe skulpturer i gips med tittelen Pint sized riot at the silent Retreat. Skulpturene framstår som amorfe hybrider bestående av en del kattedyr og en del menneskedyr fra en annen virkelighet oppstått i vakuumet etter sivilisasjonens og menneskets undergang. Med struttende bryster og stor vulva har de en anatomi ikke ulikt kvinnelige pre-historiske fruktbarhetsfigurer. De poserer liggende og sittende i Overlyssalen som om de har gjort rommet til sitt.
For Hagevik Bringaker «spiller utstillingsrommet en viktig rolle i utviklingen av både konseptene og utformingen av verkene mine, og jeg anser skulpturene mine som performative aktører i rommet, frosset i tid.»
Fra poten til den ene kattedyrskulpturen henger en liten kjøkkenheks dinglende i en snor. Kattedyrene er dimensjonert slik at størrelsen overgår menneskelig størrelse, mens menneskefiguren er i miniatyr. Forholdet mellom katt og kvinne, mellom dyr og menneske, er reversert som i en framtidsvisjon der maktbalansen er snudd og kattene hersker.
Jennie Hagevik Bringaker (f. 1978, Oslo), er utdannet fra Akademi for scenekunst ved Høgskolen i Østfold og har en Master i Fine Art i Studio Art ved New York University. Hennes kunstpraksis har over lang tid blitt kanalisert inn i ulike samarbeids- og performative prosjekter. I perioden 2013 til 2018 var hun en del av kunstnerduoen Trollkrem sammen med Tor Erik Bøe. Fra 2018 har hennes kunstnerskap vært sentrert rundt skulptur. Hagevik Bringaker har deltatt i en rekke utstillinger internasjonalt og i Norge, og blant nylige soloprosjekt kan nevnes Some Velvet Morning, Femtensesse/Liste Art Fair Basel, 2022, og Lay me low, Nitja senter for samtidskunst, 2021. Hun har stått bak flere større kunstprosjekter i offentlig rom, som blant andre Lørenskog kommune og Hjernelabyrinten på MUNCH. Hagevik Bringaker er representert i en rekke private og offentlige samlinger, blant annet Nasjonalmuseet, Nordenfjeldske kunstindustrimuseum, KORO og DKS kunstsamling.
Utstillingen har mottatt støtte fra Kulturrådet og Billedkunstnernes Vederlagsfond.