Don’t write it on ice
Juan Andres (2020) — Juan Andrés Milanés Benito
José (2020) — Juan Andrés Milanés Benito
Oversiktsbilde fra utstillingen (2023) — Juan Andrés Milanés Benito
Oversiktsbilde fra utstillingen (2023) — Juan Andrés Milanés Benito
Oversiktsbilde fra utstillingen (2023) — Juan Andrés Milanés Benito
Oversiktsbilde fra utstillingen (2023) — Juan Andrés Milanés Benito

Juan Andrés Milanés Benito
Don’t write it on ice
Overlyssalen
12.01.–19.02.2023

I learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel. – Maya Angelou

Ulike sosiopolitiske kontekster er utgangspunktet for Juan Andrés Milanés Benitos utstilling, Don’t write it on ice, i Overlyssalen der den problematiske antagelsen at virtuell forurensning er en sekundær utfordring i møte med samtidens voldsomme klimakrise.

Vår kontemporære kultur skriver sin historie i den digitale eteren og oppløses med bemerkelsesverdig letthet i en kontinuerlig forbruksdynamikk bestående av ubrukelig informasjon. Mesjastelen – en stor, svart steinstøtte med inskripsjoner datert til rundt 800 år før vår tidsregning – representerer, i motsetning til vår kulturs midlertidige skriveprosess, en av de mest omfattende kildene til kunnskap om oldtidssamfunns historie.

Milanés Benito tilnærmer seg kunst som et verktøy for kunnskap og analyse av relasjonen mellom menneskeheten og verden. Hans silikonstøpte skulpturer i plast og epoxy henviser til den menneskelige trangen til å imitere våre omgivelser i streben etter å være en del av et sosialt fellesskap. Ved å oppfordre publikum til å sette spørsmålstegn ved virkeligheten, fungerer hver skulptur som et simulakrum og fremhever den symbolske betydningen av objektet den kopierer.

Hver skulptur i utstillingen er et resultat av en personlig erindring som respons i møte med kjernefamilien, arbeidsmiljø og maktforhold. Milanés Benito har invitert enkeltindivider til å beskrive en episode i eget liv som påvirket dem fysisk, psykisk eller emosjonelt. Anekdotene presenteres gjennom lydopptak og kan spilles av direkte fra skulpturene – som er inngravert for å kunne fungere som platespillere – eller via plater produsert i begrenset opplag.

Juan Andrés Milanés Benito (f. 1978, Isla de La Juventud, Cuba) har sin utdannelse fra Escuela de Arte Wifredo Lam på Cuba, inkludert ett års utveksling ved Kunstakademiet i Trondheim og avla sin mastergrad ved Kunsthøgskolen i Oslo (2009). Kunstneren er basert i Oslo, representeres av Galleri Riis og hans verker er del av Stavanger Kunstmuseum. Han har hatt separatustillinger ved blant andre Nasjonalmuseet - Arkitektur (Arkitekturmuseet), Neues Kunstforum i Köln, Tyskland, De Fabriek i Eindhoven, Nederland, Örebro Kunsthall, Örebro (Sverige), Galeria Marta Machado, Isla de la Juventud, Cuba; samt gruppepresentasjoner ved den 13. Bienal de La Habana – The Construction of the Possible (2019), Dak’Art Biennale The Red Hour (2018) og Supermarket – Stockholm Independent Art Fair (2013).

Motta nyhetsbrev

Nyhetsbrevet sendes ut i forkant av utstillinger, samt ved kunstnersamtaler og andre viktige hendelser.

Personvern