Miriam Hansen
Vindussalen og Kabinettet
Salene i 2. etasje
19.10.23 – 19.11.23
Utstillingen Dreaming, drowsing, haunting er en videreføring av Miriam Hansens arbeid med søvn i relasjon til ulike plantearter. Med utgangspunkt i levende vekster, plantehistorie og aktuelle diskurser rundt stemningsendrende planter som medisin og kulturarv, formes Hansens arbeid ofte som helhetlige installasjoner og miljøer.
Søvnen og den «drømmeliknende tilstanden» har historisk vært et tilbakevendende begrep for å beskrive tilstander assosiert med rituell og hverdagslig bruk av stemningsendrende planter. Hansen har gjennom flere arbeider benyttet søvn som forklaringsmodell for å belyse en tiltagende kommersialisering av indre tilstander, med særlig fokus på restitusjon og den hvilende kroppen.
Hansen har i dette utstillingsprosjektet jobbet med plantearten syrisk vinrot (Peganum Harmala). Syrisk vinrot er en av de eldste nytteplantene kjent fra oldtiden og har blitt brukt innen medisin og ritualer i mange ulike kulturer langs Middelhavet og østover mot Kazakhstan. Arbeidene bygger på en interesse for plantens gåtefulle opptreden gjennom kulturhistorien. Dettes settes opp mot en aktualitet hvor planten utsettes for patenteringer, privatisering og økonomisk spekulasjon.
Hansen problematiserer “det terapeutiske behandlingsrommet” som åsted for forandring og forbedring. Fordelt på to rom nærmer utstillingen seg planten gjennom dens virkestoffer som kunstnerisk materiale. I Vindussalen vil skulpturer i voks forbrenne infusert plantemateriale gjennom utstillingsperioden.
Installasjonen i det mørklagte Kabinettet benytter virkestoffet harmin ekstrahert fra planten, en kjemisk forbindelse som gløder under UV-lys. I installasjonen kan publikum observere arbeidene fra madrasser som ligger på gulvet. Arbeidene er produsert i samarbeid med Andreas Olavssønn Rongen.
Miriam Hansen (f. 1988) er billedkunstner med mastergrad fra Kunsthøgskolen i Oslo og bor og arbeider i Oslo. Hun har hatt separatutstillinger som Whispers, echoes, whimpers ved Podium, Oslo (2023), It’s (just) us ved Babel, Trondheim (2022), …And Slumber Might Return på Hulias, Oslo (2021) og Comfort and Reassurance på Podium (2016). Hun har deltatt i gruppeutstillinger som Åpne Systemer ved UKS, Oslo (2023), Den blinde gartneren på Skulpturtriennalen, Oslo (2021), SOL OG VÅR I JANUAR. Neste generasjon i norsk samtidskunst på Astrup Fearnley Museet, Oslo (2019) og Poppositions Off-fair i Brüssel (2018).
Andreas Olavssønn Rongen (f. 1989) er billedkunstner med mastergrad fra Kunsthøgskolen i Oslo og bor og arbeider i Oslo. Han har bl.a. stilt ut ved Norsk Billedhoggerforening, Podium, Kunstnernes Hus, Louise Dany, RAM, Destiny’s Atelier og Space 4235.
Utstillingen har mottatt støtte fra Kulturrådet og Billedkunstnernes Vederlagsfond.