Anders Sletvold Moe
Parkert Søyle
Overlyssalen
16.10.—16.11.2025
I Kunstnerforbundets Overlyssal møter vi syv skulpturer plassert sentralt på gulv. Skulpturene tar utgangspunkt i visuelle markører i byrom, i dette tilfellet søyler i parkeringshus, som kunstneren har dokumentert, målt og registrert. Disse gjenskapes så med identiske dimensjoner og farger. De malte trekonstruksjonene trer frem som nøyaktige kopier av sine forgjengere. Samtidig fremstår de som selvstendige kunstverk, frigjort fra sin funksjon og nå som bærere av sin egen vekt.
Prosjektet fikk sin idé i skjæringspunktet mellom en refleksjon over Anne Truitts minimalistiske skulpturer og møtet med en gul og grå parkeringssøyle i Ålesund i 2022. I Truitts søylelignende former skapes romlige resonanser av presise mål og monokrome flater. Dette strukturelle fenomenet åpner for å undersøke hvordan også funksjonelle, urbane elementer kan ilegges egne skulpturelle kvaliteter og være bærere av en uforløst estetikk. Utstillingen inviterer til refleksjon over hva vi tilskriver verdi i våre omgivelser, og hvordan vår oppmerksomhet kan forvandle det hverdagslige til en estetisk erfaring.
Anders Sletvold Moe (f. 1978, Steinkjer) bor og arbeider i Kristiansand. Han har utdanning fra Konsthögskolan i Malmö, hvor han studerte fra 2001 til 2006. Han har hatt flere separatutstillinger ved institusjoner som Trafo Kunsthall, Hå Gamle Prestegard, Vigelandmuseet og Nils Aas Kunstverksted. I tillegg har han deltatt i en rekke gruppeutstillinger, inkludert ved Astrup Fearnley Museet, Bomuldsfabriken Kunsthall og Stavanger Kunstmuseum. Moe har gjennomført en rekke store prosjekter i offentlig rom, blant annet nylig for Skulpturstopp av Sparebankstiftelsen DNB, Steinkjer Kulturhus og Bybanen på Flesland lufthavn, Bergen. Hans verk er innkjøpt av museer som Astrup Fearnley Museet, Trondheim Kunstmuseum, Uppsala konstmuseum og Malmö Konstmuseum.
Frida Forsgren har skrevet en tekst som følger utstillingen. Forsgren er førsteamanuensis i kunsthistorie ved Institutt for visuelle og sceniske fag ved Universitetet i Agder. Hun har PhD i renessansestudier, men jobber nå hovedsakelig med modernismen og samtidskunst.

Utstillingen er støttet av Kulturrådet og Regionale prosjektmidler fra Kunstsentrene i Norge.
PARKERT SØYLE
Frida Forsgren
I Anders Sletvold Moes utstilling Parkert Søyle i Kunstnerforbundet møter vi høye, slanke kvadratiske søyler. De er glatte, uten spor av synlig tekstur, og de er malt i ulike signalfarger. Gult mot grått, blått mot grått, og mørkerødt mot hvitt. Noen har en vertikal stripe som deler formen i to eller tre ulike deler. Søylene er plassert i rommet uten et tilsynelatende mønster, og danner sin egen lukkede verden. Til forskjell fra arkitektursøylen bærer disse søylene vekten av ingenting. Ideen til utstillingen oppsto tilfeldig og spontant i et parkeringshus i Ålesund. Midt på natta kom Sletvold Moe ned i parkeringshuset og så parkeringssøylene, ikke som det de er – betongsstøtter i et parkeringshus – men som bemalte former med en interessant egenverdi. Dagen etter målte han søylene, beregnet avstanden mellom det gule og det grå feltet, og brukte en fargemåler til å fastslå fargen nøyaktig. Med denne handlingen startet den hverdagslige betongstøtten forvandlingen fra et funksjonelt hverdagsobjekt til et kunstobjekt. Og med denne handlingen berører Sletvold Moe dette magiske vippepunktet mellom der vi opplever noe som kunst, og der noe «bare» er en gjenstand.
Fremmedgjøring og gjenoppvekkelse
Sletvold Moes prosjekt har forankring i ideene til den russiske litteraturviteren Viktor Sjklovskij på begynnelsen av 1900-tallet. Formalisten Sjkolvskij (1893–1984) observerte at de naturalistiske dikterne i sin samtid brukte språket automatisk, som på autopilot, noe som gjorde at leseren ikke lenger opplevde språket.[1] Hvis man derimot utfordret leseren ved å ta noe ut av sin sammenheng og sette det sammen på nye uventede måter, ville hen måtte tenke seg om og tvinges til å se verden på nytt. Språket kunne «gjenoppvekkes» og erfares som noe nytt. Dette grepet kalte Sjkolvskij for «underliggjøring» eller «fremmedgjøring». I Parkert søyle ser vi betongsøylene som slike underliggjorte og fremmedgjorte former, ikke kun som støttebjelker i et garasjeanlegg som vi unngår å kjøre inn i når vi parkerer.
Sjkolvskijs kunstteori er tett forbundet med de russiske konstruktivistene som på begynnelsen av 1900-tallet kappet grensene mellom virkelighet og avbildning. Kasimir Malevitsj’ non-figurative Sort firkant (1913) står som selve eksempelet på den modernistiske kunstens brudd mellom virkeligheten og uttrykket vi bruker for å avbilde verden med. Malevitsj viser oss at maleriet ikke forestiller noe i seg selv, det er kun pigmenter på et lerret. Og ved å montere Sort firkant øverst i hjørnet av et rom, plassen vanligvis forbeholdt de hellige ikonene, viste han at Gud eller det hellige også kun var en menneskeskapt illusjon. Anders Sletvold Moes kunstnerskap er tett forbundet med denne modernistiske kunsttradisjonen. Han avbilder sjelden «noe» fra virkeligheten, men bruker det visuelle språket til å si noe om virkeligheten. Gjenstandene i Parkert søyle kan være parkeringssøyler, men de kan også tilhøre denne mer åndelige og sanselige sfæren som omfattes av kunstbegrepet. Ved å «gjenoppvekke», og dermed re-aktivere parkeringssøylene, åpner Sletvold Moe opp for estetikken til hverdagsgjenstandene rundt oss. Alt det som ikke er skapt som kunst, men som kan transformeres til kunst. For hvem har skapt parkeringssøylene? Hvem har bestemt formatene? Høydene? Hvem har valgt ut fargene? Hvem har bestemt hvor én farge skal slutte og hvor en annen skal begynne? Hvem er disse ukjente igangsetterne? Er de også kunstnere? Ifølge den tyske kunstneren Joseph Beuys (1921-1986) hadde alt og alle kreativt potensial. Dermed er vi alle kunstnere, og alt kan også muliggjøres som kunst.[2] Følger man denne tankegangen, kan estetikken finnes i parkeringskjelleren.
Forbindelseslinjer
Anders Sletvold Moes parkerte søyler er nøyaktige replikaer av nøye oppmålte og registrerte søyler fra hans reiser. I denne utstillingen er utvalget fra observasjoner i parkeringshus i Ålesund, Barcelona, Oslo og Kristiansand. Formene finnes allerede ute i verden, og Sletvold Moe har kopiert og reprodusert dem. Med denne handlingen ironiserer han over kunstneren med stor K, som underkaster seg en følelse, og som kjemper alene med materialene. Anders Sletvold Moes rolle i dette konseptuelle prosjektet er å følge et sett regler som i et fastlagt spill. Observere, registrere og replisere. Det å fjerne seg selv fra kunstprosessen og å vektlegge et rent og rasjonelt objekt er estetiske trekk fra minimalismen, en stil og en metodikk som Sletvold Moe har sterk tilhørighet til. Viktige referansekunstnere i kunstnerskapet hans er minimalister som John MacCracken, Donald Judd, Ellsworth Kelly og Dan Flavin. Men i dette prosjektet ser vi fremfor alt referanser til den amerikanske minimalisten Anne Truitt (1924-2004). Truitt behandlet søylene som tredimensjonale malerier og arbeidene ble montert på en tilbaketrukket, lav base slik at det så ut som de svevde i rommet. Men der Anne Truitt forteller at skulpturene hennes kom til henne som indre bilder som måtte gis en taktil form, tar Sletvold Moe inspirasjon fra konkrete søyler i det offentlige rommet.[3]
Forbindelseslinjen mellom Parkert søyle og Anne Truitts arbeider forteller at Anders Sletvold Moe befinner seg i en konstant dialog med kunsthistorien. Til Sjøfartsbygningen i Oslo (2023) lagde han syv komposisjoner som en hommage til Norges kubistiske pionér Thorvald Hellesens Dansere (1925). I arbeidene Completed View (2017) gikk han i dialog med den konkrete fasaden på Kunstnerforbundet utført av Gunnar S. Gundersen, Ludvik Eikaas og Gudrun Kongelf (1950). Og i Rom refleksjon (2020) i Kristiansand Rådhus responderer de 17 veggmaleriene på billedspråket til konkrete malere som Olle Bærtling (1911-1981) eller minimalisten Sol LeWitt (1928-2007). At sistnevnte prosjekt også har klare referanser til de geometriske formsterke renessansemalere som Paolo Uccello, Fra Angelico og Piero della Francesca vitner om at hele kunsthistorien brukes som en referanseramme og klangbunn i Sletvold Moes kunstnerskap.
Men i Parkert søyle trer de minimalistiske referansene sterkest frem. Og på samme måte som Ed Ruscha kommenterte sin samtid i verket Twentysix Gas Stations (1962), der reproduksjon av 26 bensinstasjoner utgjør verket, bruker Sletvold Moe det minimalistiske uttrykket til å kommentere vår tid. Han ber oss om å observere alle disse ikke-stedene som utgjør livene våre: undergangene, overgangene, kjøpesentrene og parkeringskjellerne. Steder som kan være bærere av en uforløst estetikk.
Noter:
[1] Viktor Sjklovskijs mest kjente artikler er «Gjenoppvekkelsen av ordet» (1914) og «Kunsten som grep» (1916). Jostein Børtnes’ Russisk litteraturteori sub specie semioticae. Fra formalismen til Lotman og Tartuskolen (Bergen, 1992), 8.
[2] Ina Blom, Joseph Beuys, (Gyldendahl 2001), 10.
[3] «The look of what you are trying to make is clear in your mind’s eye». Anne Truitt, Daybook. The Journal of an Artist, (Penguin, 1982), 27.




