Anders Sletvold Moe
Parkert Søyle
Overlyssalen
16.10.—16.11.2025
I Kunstnerforbundets overlyssal møter vi syv skulpturer plassert sentralt på gulv. Skulpturene tar utgangspunkt i visuelle markører i byrom, i dette tilfellet søyler i parkeringshus, som kunstneren har dokumentert, målt og registrert. Disse gjenskapes så med identiske dimensjoner og farger. De malte trekonstruksjonene trer frem som nøyaktige kopier av sine forgjengere. Samtidig fremstår de som selvstendige kunstverk, frigjort fra sin funksjon og nå som bærere av sin egen vekt.
Prosjektet fikk sin idé i skjæringspunktet mellom en refleksjon over Anne Truitts minimalistiske skulpturer og møtet med en gul og grå parkeringssøyle i Ålesund i 2022. I Truitts søylelignende former skapes romlige resonanser av presise mål og monokrome flater. Dette strukturelle fenomenet åpner for å undersøke hvordan også funksjonelle, urbane elementer kan ilegges egne skulpturelle kvaliteter og være bærere av en uforløst estetikk. Utstillingen inviterer til refleksjon over hva vi tilskriver verdi i våre omgivelser, og hvordan vår oppmerksomhet kan forvandle det hverdagslige til en estetisk erfaring.
Anders Sletvold Moe (f. 1978, Steinkjer) bor og arbeider i Kristiansand. Han har utdanning fra Konsthögskolan i Malmö, hvor han studerte fra 2001 til 2006. Han har hatt flere separatutstillinger ved institusjoner som Trafo Kunsthall, Hå Gamle Prestegard, Vigelandmuseet og Nils Aas Kunstverksted. I tillegg har han deltatt i en rekke gruppeutstillinger, inkludert ved Astrup Fearnley Museet, Bomuldsfabriken Kunsthall og Stavanger Kunstmuseum. Moe har gjennomført en rekke store prosjekter i offentlig rom, blant annet Skulpturstopp av Sparebankstiftelsen DNB, Steinkjer Kulturhus og Bybanen på Flesland lufthavn, Bergen. Hans verk er innkjøpt av museer som Astrup Fearnley Museet, Trondheim Kunstmuseum, Uppsala konstmuseum og Malmö Konstmuseum.
Frida Forsgren har skrevet en tekst som følger utstillingen. Forsgren er førsteamanuensis i kunsthistorie ved Institutt for visuelle og sceniske fag ved Universitetet i Agder. Hun har PhD i renessansestudier, men jobber nå hovedsakelig med modernismen og samtidskunst.
Utstillingen har mottatt støtte fra Kulturrådet og Regionale prosjektmidler fra Kunstsentrene i Norge.