Parkert Søyle

Anders Sletvold Moe
Parkert Søyle
Overlyssalen
16.10.—16.11.2025

I Kunstnerforbundets overlyssal møter vi syv skulpturer plassert sentralt på gulv. Skulp­turene tar utgangspunkt i visuelle markører i byrom, i dette tilfellet søyler i parkerings­hus, som kunstneren har doku­mentert, målt og registrert. Disse gjenskapes så med identiske dimen­sjoner og farger. De malte tre­konstruk­sjonene trer frem som nøyaktige kopier av sine for­gjengere. Samtidig fremstår de som selv­stendige kuns­tverk, frigjort fra sin funksjon og nå som bærere av sin egen vekt.

Prosjektet fikk sin idé i skjærings­punktet mel­lom en refleksjon over Anne Truitts mini­ma­lis­tiske skulpturer og møtet med en gul og grå park­erings­søyle i Ålesund i 2022. I Truitts søyle­lignende former skapes romlige resonanser av presise mål og monokrome flater. Dette struk­turelle fenomenet åpner for å undersøke hvor­dan også funksjonelle, urbane elementer kan ilegges egne skulpturelle kvaliteter og være bærere av en uforløst estetikk. Utstillingen invi­terer til refleksjon over hva vi tilskriver verdi i våre omgivelser, og hvordan vår opp­merk­som­het kan forvandle det hverdagslige til en este­tisk erfaring.

Anders Sletvold Moe (f. 1978, Steinkjer) bor og arbeider i Kristiansand. Han har utdanning fra Konst­högskolan i Malmö, hvor han studerte fra 2001 til 2006. Han har hatt flere separat­utstillinger ved institusjoner som Trafo Kunst­hall, Hå Gamle Prestegard, Vigeland­museet og Nils Aas Kunst­verksted. I tillegg har han deltatt i en rekke gruppe­utstillinger, inkludert ved Astrup Fearnley Museet, Bomulds­fabriken Kunst­hall og Stavanger Kunst­museum. Moe har gjen­nom­ført en rekke store prosjekter i offent­lig rom, blant annet Skulpturstopp av Spare­bank­stiftelsen DNB, Steinkjer Kulturhus og Bybanen på Flesland lufthavn, Bergen. Hans verk er innkjøpt av museer som Astrup Fearnley Museet, Trondheim Kunst­museum, Uppsala konst­museum og Malmö Konst­museum.

Frida Forsgren har skrevet en tekst som følger utstillingen. Forsgren er første­amanuensis i kunst­historie ved Institutt for visuelle og sceniske fag ved Universitetet i Agder. Hun har PhD i renessanse­studier, men jobber nå hoved­sakelig med moder­nismen og samtids­kunst.

Utstillingen har mottatt støtte fra Kulturrådet og Regionale prosjekt­midler fra Kunst­sentrene i Norge.

Motta nyhetsbrev

Nyhetsbrevet sendes ut i forkant av utstillinger, samt ved kunstnersamtaler og andre viktige hendelser.

Personvern