Wendimagegn Belete
MISS AND HIT
Salene i 2. etasje
16.10.—16.11.2025
MISS AND HIT utforsker de sammenfiltrede kreftene i ødeleggelse, motstandskraft og transformasjon gjennom leire og bilde. Med røtter i en enkel keramisk tradisjon, men radikalt omformet, kombinerer arbeidet intuitive teknikker innen håndmodellering med en voldsom og uforutsigbar handling: våte leireformer blir skutt med jaktrifle. Ved sammenstøtet oppstår revner som forblir åpne arr, før de ferdige skulpturene deretter brennes ved høy temperatur. Verkene legemliggjør en skjør balanse – skapelse sammenflettet med ødeleggelse; utholdenhet holdt fast i brudd.
Prosessen peker mot større historier om vold påført kropper og landskap, samtidig som den understreker motstandskraft og gjenfødelse. Ved å behandle bruddet som et sted for mulighet snarere enn tap, utfordrer arbeidet konvensjonelle narrativer om bevaring. I stedet åpner det for refleksjon over tidens og forvandlingens sykluser – hvordan vi kommer fra jorden og uunngåelig vender tilbake til den. I likhet med mange urfolkstradisjoner som betrakter tid som ikke-lineær, understreker MISS AND HIT en kontinuerlig flyt mellom fortid, nåtid og framtid.
Som en del av utstillingen presenteres et fotografi av skyteprosessen trykket med refleksvinyl på grått linlerret. Bildet motsetter seg en passiv betraktning: det trer frem når lys treffer det, aktivert av en kamerablits. Gjennom en slik handling utvider arbeidet sin dialog med geværskuddet og inviterer betrakteren til å «skyte» overflaten med lys. Et allminnelig kamera båret i enhver lomme blir dermed et redskap for åpenbaring.
Dette samspillet berører materialet som metafor. Du kan ikke bare se – du må delta. Du må lyse, ta et bilde, og du involveres i handlingen med å se og treffe. Arbeidet gjenspeiler hvordan begravde historier kan avdekkes, og trekker oppmerksomheten mot hva som huskes, hva som glemmes, og hvordan teknologier som kamera, blits og media former vår perspesjon.
Verkene er laget under et kunstneropphold ved FABRIKKEN for Kunst og Design i København, og Leif Tutavae Iversen har utført skytingen.
Wendimagegn Belete (f. 1986, Etiopia) er kunstner med mastergrad fra Kunstakademiet i Tromsø, UiT Norges arktiske universitet (2017), og bachelorgrad fra ASFAD, Universitetet i Addis Abeba, Etiopia (2012). Han utforsker komplekse samspill mellom kultur, hukommelse, identitet, arv, spiritualitet og epigenetisk arv – minner som overføres mellom generasjoner på ukonvensjonelle måter. Han har stilt ut internasjonalt, blant annet ved Kristin Hjellegjerde West Palm Beach, Miami (2024), Kongsberg kunstforening (2024), Gallery NOME, Berlin (2024), Gwangju-biennalen, Sør-Korea (2024), Nasjonalmuseet (2022), Bangkok-biennalen, Thailand (2022), Trøndelag senter for samtidskunst (2023), og Nordnorsk kunstnersenter (2023). Han har vært nominert til 6th Future Generation Art Prize og Sparebankstiftelsen DNB Kunstpris 2019. For tiden er han på stipendopphold ved International Studio and Curatorial Program (ISCP) i New York.





