MISS AND HIT
MISS AND HIT II-III (2025) — Wendimagegn Belete
MISS AND HIT II (2025) — Wendimagegn Belete
MISS AND HIT II (2025) — Wendimagegn Belete
MISS AND HIT I (2025) — Wendimagegn Belete
MISS AND HIT II (2025) — Wendimagegn Belete

Wendimagegn Belete
MISS AND HIT
Salene i 2. etasje
16.10.—16.11.2025

MISS AND HIT utforsker de sammenfiltrede kreftene i ødeleggelse, motstands­kraft og trans­formasjon gjennom leire og bilde. Med røtter i en enkel keramisk tradisjon, men radi­kalt omformet, kombinerer arbeidet intuitive ­teknikker innen hånd­modellering med en voldsom og uforutsigbar handling: våte leire­former blir skutt med jaktrifle. Ved sammen­støtet oppstår revner som forblir åpne arr, før de ferdige skulpturene deretter brennes ved høy tempe­ratur. Verkene legemlig­gjør en skjør balanse – skapelse sammen­flettet med øde­leggelse; utholdenhet holdt fast i brudd.

Prosessen peker mot større historier om vold påført kropper og landskap, samtidig som den under­streker motstands­kraft og gjen­fødelse. Ved å behandle bruddet som et sted for mulig­het snarere enn tap, utfordrer arbeidet konven­sjo­nelle narrativer om bevaring. I stedet åpner det for refleksjon over tidens og for­vand­lingens sykluser – hvordan vi kommer fra jorden og uunngåelig vender tilbake til den. I likhet med mange urfolkstradisjoner som betrakter tid som ikke-lineær, understreker MISS AND HIT en kontinuerlig flyt mellom fortid, nåtid og framtid.

Som en del av utstillingen presenteres et foto­grafi av skyteprosessen trykket med refleks­vinyl på grått linlerret. Bildet mot­setter seg en passiv betraktning: det trer frem når lys treffer det, aktivert av en kamera­blits. Gjennom en slik handling utvider arbeidet sin dialog med gevær­skuddet og inviterer betrakteren til å «skyte» overflaten med lys. Et allminnelig kamera båret i enhver lomme blir dermed et redskap for åpenbaring.

Dette samspillet berører materialet som metafor. Du kan ikke bare se – du må delta. Du må lyse, ta et bilde, og du involveres i hand­lingen med å se og treffe. Arbeidet gjenspeiler hvordan begravde historier kan avdekkes, og trekker oppmerk­somheten mot hva som huskes, hva som glemmes, og hvordan tekno­logier  som kamera, blits og media former vår perspesjon.

Verkene er laget under et kunstner­opphold ved FABRIKKEN for Kunst og Design i København, og Leif Tutavae Iversen har utført skytingen.

Wendimagegn Belete (f. 1986, Etiopia) er kunstner med mastergrad fra Kunst­akademiet i Tromsø, UiT Norges arktiske universitet (2017), og bachelorgrad fra ASFAD, Univer­sitetet i Addis Abeba, Etiopia (2012). Han utforsker komplekse samspill mellom kultur, hukom­melse, identitet, arv, spiritualitet og epi­genetisk arv – minner som overføres mellom gene­ra­sjoner på ukonven­sjonelle måter. Han har stilt ut internasjonalt, blant annet ved Kristin Hjelle­gjerde West Palm Beach, Miami (2024), Kongs­berg kunst­forening (2024), Gallery NOME, Berlin (2024), Gwangju-biennalen, Sør-Korea (2024), Nasjonal­museet (2022), Bangkok-bien­nalen, Thailand (2022), Trøndelag senter for samtids­kunst (2023), og Nord­norsk kunst­ner­senter (2023). Han har vært nominert til 6th Future Generation Art Prize og Spare­bank­stiftelsen DNB Kunstpris 2019. For tiden er han på stipend­opphold ved International Studio and Curatorial Program (ISCP) i New York.

Motta nyhetsbrev

Nyhetsbrevet sendes ut i forkant av utstillinger, samt ved kunstnersamtaler og andre viktige hendelser.

Personvern