Anne Rolfsen
Sentralkomposisjoner og Forbindelseslinjer
Vindussalen og Kabinettet
16.10.—16.11.2025
Anne Rolfsens kunstneriske virke er dypt forankret i en metodisk utforskning av tegningen som både estetisk form og erfaringsbasert praksis. Hennes praksis opererer i et spenningsfelt mellom geometrisk struktur, ornamental kompleksitet og kontemplativ tilstedeværelse, hvor intuisjon og system inngår i et finjustert samspill. Rutenettet fungerer som et formalt og mentalt rammeverk for undersøkelser rundt persepsjon, bevegelse og indre transformasjon.
I utstillingen Sentralkomposisjoner og Forbindelseslinjer utforsker Rolfsen form, farge og transparens der tegningen fremstår som et rom for romlige og poetiske artikulasjoner. Hennes språk henter impulser fra folkekunst og holistisk-spirituelle tradisjoner, samtidig som det inngår i en modernistisk, abstrakt tegnepraksis. Med en tydelig interesse for esoterisk orientert visuell tenkning, kan hennes praksis leses inn i en større diskusjon om tegning som erkjennelsesverktøy.
Anne Rolfsen skriver selv:
“I Vindussalen viser jeg Sentralkomposisjoner. Disse har jeg holdt på med i snart 20 år. Det begynte med at jeg kom over et parti med kvadratiske ruteark. Det ble begynnelsen på en daglig øvelse – en direkte fortsettelse av morgenmeditasjonen. De var således aldri ment som kunst. Fremdeles tenker jeg at en Sentralkomposisjon er noe annet. Her er ingen planlegging eller forutgående ide. En Sentralkomposisjon oppstår der og da. Det er selve poenget – en lytten til øyeblikket. Sentrering. For meg er det en rent intuitiv prosess. I det prosessuelle ligger det et terapeutisk element. Jeg har aldri brydd meg om å fortolke arbeidene. På et kvadratisk rutepapir er det logisk å utgå fra midten, og la tegningen folde seg utover – som i et kaleidoskop. Mange vil tenke på mandala tegning når de ser Sentralkomposisjonene. Men dette er ikke ikonografisk.
Jeg blir like inspirert av dekorativ folkekunst som av amerikanske urfolks «sand-paintings» og tibetanske kalachakra-malerier. Sånn sett er dette et uakademisk, nesten folkelig språk, men som også finnes i religiøse tradisjoner. Jeg kan i denne sammenhengen nevne at jeg i 1998 gikk på et tibetansk mandalakurs på Karma Tashi Ling utenfor Oslo. Jeg tilbrakte også tid hos en healer i Aten – jeg skulle lære å helbrede planter ved hjelp av geometriske tegninger og bruk av pendel. Da tegnet jeg med Rothringpenn – sort-hvitt. Nå bruker jeg fargeblyanter. De gir en type letthet og transparens som en viktig del av uttrykket. Jeg legger ingen annen mening i en Sentralkomposisjon enn det de framstår som.
Jeg har kjent til Hilma af Klints visjonære arbeider siden 1987 og også de terapeutiske diagrammene til Emma Kunz, siden 1981. Jeg vet også at Carl Gustav Jung arbeidet med mandalaer en tid som selvterapi.
I Kabinettet viser jeg en annen side av den kunstneriske praksisen. I tillegg til å være fascinert av ruter, er jeg opptatt av stipler og sirkler. Dette har jeg også arbeidet med i mange år. Det starter med en idé eller inspirasjon, noe jeg har sett – inni meg eller på et bilde, for eksempel. Derfor oppstår det serier, utprøvinger – undersøkelser. Hvordan kan to forskjellige former som ligger fra hverandre, forenes? Av og til med streker, eller farger, men her har jeg gått over til å bruke stipler.
I Sentralkomposisjonene har jeg ofte et bakenforliggende rutenett – i tillegg til den trykte griden. I stiple-bildene bruker jeg rutenettet som en del av uttrykket, en type skravur. Jeg går bort fra den rene flaten – jeg er ingen minimalist. Stipler og skravur gir transparens. Farge og transparens er viktige faktorer. Det utgjør selve temaet i disse bildene. Det er ikke ren flate eller en bestemt linje – det er en mellomting. Dette er poesien.”
Anne Rolfsen (f. 1946, Haugesund) er en billedkunstner bosatt i Oslo, utdannet ved Statens Kunstakademi og Statens Håndverks- og Kunstindustriskole. Hun arbeider primært med tegning og maleri, og har hatt en omfattende kunstnerisk praksis siden 1980-tallet. Rolfsen har stilt ut ved sentrale kunstinstitusjoner i Norge og internasjonalt, blant annet Tegnerforbundet, Nordiska Akvarellmuseet og British Museum. Dette er den fjerde separatutstillingen hun har i Kunstnerforbundet. Verkene hennes er innkjøpt av blant andre Nasjonalmuseet, DNB Kunstsamling, British Museum og Saastamoinen Foundation i Finland. Hun har mottatt en rekke stipender, inkludert Statens garantiinntekt siden 1997 og flere tildelinger fra Bildende Kunstneres Hjelpefond.