Stein Koksvik
Tropisk eksteriør (2008) — Stein Koksvik
Tropisk interiør 1, 2 og 3 (2008) — Stein Koksvik
Assosiative vannrett og loddrett (2008) — Stein Koksvik

Denne utstillingen bygger på mine to siste separatutstillinger i Oslo. De var ”Dette kan ikke fortsette lenger på denne måten” i LNM i Oslo januar 2004 og ”Belyste unndragelser” på Stenersenmuseet og Galleri Semmingsen i Oslo januar og februar 2006.

”Dobbeltrom 1” i Kunstnerforbundet er den første av flere planlagte utstillinger under navnet; ”Dobbeltrom”, som har undertitlene: ”Svart transparent joker”, ”Rødt lys”, ”Tropisk interiør” og ”Dåremonument”.
”Dobbeltrom” er den siste tittelen i en trilogi. De to foregående separatutstillingene i Oslo, med titler som nevn ovenfor, er nr. en og to i trillogien.

*- Dobbeltrom er en tittel, som er hentet fra den norske oversettelsen av Charles Baudelaire’s prosadikt: ”Det dobbelte rom”. Det beskriver hvordan forfatteren opplever sitt eget værelse i forførende opiumsrus og deretter i trasig, grell og beskjemmende realitet i edruelig etterrus. Denne dualiteten har vært en av ”triggerene” til flere av mine arbeider. Som for første gang offisielt i utstillingen: ”The Ghost in The Machine” i Drammens museum i 2002 (se avbildning av arbeidet Dobbeltrom i katalogen til ”The Ghost in The Machine”)-.
Tittelen ”Dobbeltrom” refererer spesifikt til denne utstillingens struktur, som blir beskrevet i avsnittene nedenfor.

Les hele teksten her…