Shahram Takhsha
Uten tittel (2006) — Shahram Takhsha

Vi har gleden av å vise et utvalg oljemalerier i mindre formater av billedkunstneren Shahram Takhsha (1976) i Kunstnerforbundets Lille sal i 2. etasje. Takhsha flyttet fra Iran til Norge i 1999. Det er første gang Takhsha stiller ut i Kunstnerforbundet.

Takhsha fokuserer på stilleben som motiv og arbeider innenfor en malerstil med røtter i superrealisme eller fotorealisme, en stilretning innen maleri og skulptur som oppsto i USA og Storbritannia på 1960-70-tallet. Hverdagslige motiver gjengis med tilnærmet fotografisk nøyaktighet. I Takhshas verk finnes dessuten referanser også til popkunsten og surrealismen i hans valg av ulike billed-elementer satt inn i helt nye sammenhenger. Alminnelige hverdagsgjenstander blir opphøyet og omgjort til kunst, slik Andy Warhol skapte bilder med suppebokser eller Colaflasker. Takhshas univers består imidlertid oftest av stilleben i mindre formater som rommer billedelementer med referanser til andre kunstneres figurmaleri og sorthvitt fotografier. I komposisjonene stilles bilde i bilde sammen med fremstillinger av brukte objekter med referanser til eget medium. Malingbokser, kanner, pensler, glassflasker, tallerkener og bord gjengis med stor nøyaktighet og tydeliggjør kunstnerens interesse for materialets stofflighet og tekstur. Spor av bruk og hendelser på gjenstandene gir henvisninger til barokkens vanitastematikk. Referansene til både historiske og samtidige mestere er fremtredende hos Takhsha.

Takhsha er utdannet fra Kunsthøyskolen i Esfahan, Iran (1994-99) og Oslo Kunstfagskole NISS (2001-03). Han har hatt flere separatutstillinger og deltatt på mange gruppe- og kollektivutstillinger i Iran og Norge.