Sonja Krohn
Mirja (1987) — Sonja Krohn
Soleieme (1987) — Sonja Krohn
Monica (1987) — Sonja Krohn

Det er andre gangen Sonja Krohn (f. 1941) stiller ut separat i Kunstnerforbundet, og i Vindussalen viser hun malerier i større og mindre format. Samtidig med utstillingen her stiller Sonja Krohn ut store malerier og tresnitt i Blomqvist Kunsthandel, frem til 28. mai.

Sonja Krohn har gjennom hele sitt kunstneriske virke brukt mennesker i sine bilder, og portrettet er blitt hennes billeduttrykk. Hun arbeider parallelt med maleri og tresnitt og velger som oftest sine modeller blant venner, kolleger og familie, eller andre personer som fascinerer hennes. Dermed står hun fritt til å gjengi og fremstille sine modeller. Hennes portretter er frontale, stående eller sittende, og ofte i naturlig størrelse. Sonja Krohn har et forenklet og ekspressivt formspråk. Mot en nøytral bakgrunn og med få, avgrensede farger kommer modellens egenart til syne.

Krohns sterkeste inspirasjonskilde har vært møtet med finsk kunst gjennom hennes mangeårig opphold i Finland. Hennes særegne og sterke portrettkunst er nok et resultat av dette, og ligger i krysningspunktet mellom vestens og østens billedtradisjoner.

I Kunstnerforbundet vil hun bl.a. vise en serie selvportrett, se reproduksjon i vedlagte invitasjonsfolder, ”Selvportrett med hatt”.

Sonja Krohn har hatt en rekke separatutstillinger i inn- og utland. Hennes utstilling i Tegnerforbundet i 2005, fikk mye oppmerksomhet og høstet gode anmeldelser i pressen, og Nasjonalmuseet for kunst gjorde innkjøp. Hun har også deltatt på en rekke store kollektivmønstringer i inn- og utland. Hun er innkjøpt av viktige offentlige samlinger som Nordnorsk Kunstmuseum, Ateneum Kunstmuseum i Helsinki, Norsk Kulturråd, Nasjonalgalleriet og Riksgalleriet (nå Nasjonalmuseet for kunst).