Anne Aanerud
Sirkel -balanse (2006) — Anne Aanerud
Sirkel -kors (2006) — Anne Aanerud

Vi har gleden av å presentere Anne Aaneruds (1952) fjerde separatutstilling i Kunstnerforbundet. Hun presenterer 6 veggmonterte arbeider hvor eksentriske sirkler visuelt er modellert ved hjelp av punkter.

I framstillingen av verkene er det gjort utradisjonelle valg med hensyn til materialbruk. Bemalet kork, plast, gråpapir i tekstilstruktur og skumgummi bidrar til å skape differensierte uttrykk. De ulike materialtypene har gjennomgått en utstansingsprosess og fått tillagt former som prikker og sirkler. Formene er montert direkte på vegg.

Aanerud er en av våre fremste tekstilkunstnere med forankring i stofftrykk. Veggkomposisjonene på utstillingen tar utgangspunkt i et tidlig stadium i sjablongtrykkteknikken. Skisseaktige figurer fra forstudiet bearbeides og sluttstilles som selvstendige verk uten å bli overført til tekstil. Som en følge av at Aanerud tilrettelegger for montering direkte på vegg, vil volum og flater i den arkitekturen komposisjonene opptrer i, påvirkes. De geometriske sirklene kan i enkelte situasjoner fremstå som plastisk dekor eller andre ganger anta form som fargede relieffer. Symmetri og repetitive bevegelser er bestemmende for punktenes plassering - og øyets oppfattelse av form og innhold.

Aanerud er utdannet tekstilkunstner ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole. Hun er innkjøpt av Norsk kulturråd, Riksgalleriet, Kunstindustrimuseet i Oslo, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Fondet for innkjøp av samtidskunsthåndverk og Sørlandets Kunstmuseum i Kristiansand.