Irma Salo Jæger
Lyst i blått område (2006) — Irma Salo Jæger
Om Aiolis (2005) — Irma Salo Jæger
Lysning mot rødt (2005) — Irma Salo Jæger

Irma Salo Jæger er opprinnelig finsk, men regnes i dag som en av Norges fremste representanter for maleriet i den modernistiske tradisjon. Ved siden av aktiv utstillingsvirksomhet og mange utsmykningsoppdrag de siste 40 årene, virket Salo Jæger som Professor ved Statens Kunstakademi i Oslo fra 1986– 92.

Det er femte gang Irma Salo Jæger stiller ut i Kunstnerforbundet. Utstillingen er resultatet av et livslangt prosjekt; en stadig søken etter nye farge- og komposisjonsmuligheter. Jæger debuterte i Kunstnerforbundet i 1962 med nonfigurative malerier i brutte farger som oker, brent siena, olivengrønt og dempet svart. Da hun hadde separatutstilling i en av overlyssalene på Kunstnernes Hus i 1968, hadde hun forlatt jordfargene til fordel for et utadvendt utrykk som preget koloritt så vel som komposisjon. Festspillutstillingen i 1989 var preget av klare primærfarger; røde, blå og gule flater dominerte lerretene som var preget av strenge, geometriske former. Men fremfor alt er det kontrastene man legger merke til i møte med Jægers malerier fra denne perioden. De monokrome fargefeltene settes opp mot ekspressive penselstrøk som skaper bevegelse i billedflaten. Rette horisontaler og vertikaler blir brutt av diagonaler som skaper rom, og mørke/lyse og varme/kalde partier danner en rytme i billedflaten. Som Øystein Ustvedt beskriver det: Balansen annonseres, men realiseres ikke fullt ut, og det er nettopp dette som gjør Jægers bilder spennende for øyet .

Luft og aerodynamikk synes å være en fremtredende tematikk i mange av bildene på årets utstilling i Kunstnerforbundet. I Utsyn fjerner Jæger seg delvis fra de horisontale og vertikale linjene og formene får bevege seg friere. I serien Lysning mot gult, … blått og …rødt; domineres lerretene av kjegleliknende former i lysere nyanser som leder tilskueren innover i bildene. Rommene som skapes er som luftlommer mellom de mer bastante flatene som omgir dem. I samtlige bilder ser vi en streben etter et nytt uttrykk side om side med tydelige referanser fra tidligere perioder. Men først og fremst beviser utstillingen nok en gang hvilken fremragende kolorist Irma Salo Jæger er.

Irma Salo Jæger skal stille ut i Haugesund Billedgalleri i august 2006 i forbindelse med Den Norske Filmfestivalen.