Bertil Greging
The Great Art (2005) — Bertil Greging
Bow tie II, U.T./U.T. og Numb (2005) — Bertil Greging
Tipped Car og Blue room (2005) — Bertil Greging

29. oktober åpner Bertil Greging utstilling i Kunstnerforbundets vindussal. Det er fjerde gang Greging stiller ut på Kunstnerforbundet. Denne gangen viser han både akrylmaleri, tegning og aluminiumsobjekter. Det engelske adjektivet Numb, som betyr følelseskald eller stiv, er et nøkkelord i Gregings nye arbeider. Ordet inngår i ett av objektene, og det beskriver også utstillingen som helhet; den er stramt komponert og bærer preg av kontrollert regi fra kunstnerens side.

Aluminiumsobjektene er utviklet fra håndtegninger som er bearbeidet og databehandlet gjennom avanserte maskiner. Som Greging selv beskriver det: Det som i utgangspunktet var en håndtegning får da en ny dimensjon av noe industrielt uberørt av menneskehånd. Både aluminiumsobjektene og maleriene er utført i en streng, grafisk uttrykksform med referanser til hard edge-arbeider fra 60- tallet. Tegningene representerer en kontrast til det gjennomregisserte; de har et mykere uttrykk med flytende linjer som ikke er like kontrollerte som de tydelig atskilte fargefeltene i de øvrige arbeidene.

Humoren er gjennomgående i Gregings arbeider. Flere steder bruker han også tekst for å underbygge ideen og for å utvide det visuelle billedspråket. Et slikt eksempel er maleriet Dreamteam. Bildet er bygget på opplevelser fra kunstnerens barndom. Han forteller selv om hvordan han og vennene brukte skoletimene til å tegne opp ’den ideelle lagoppstilling’. Dagens ’Dreamteam’ består ikke av fotballspillere, men av kunstnere som Jackson Pollock, Marcel Duchamp og Edvard Munch. Picasso står i mål fordi han, ifølge Greging, representerte så mange retninger (og redninger) i kunsten. Greging selv er lagets spiss; likestilt med de verdenskjente spillerne.

Bertil Greging har hatt separatutstillinger på Tegnerforbundet og i Oslo Kunstforening foruten Kunstnerforbundet. Han er innkjøpt av Nasjonalgalleriet (nå Nasjonalmuseet for Kunst), Norsk kulturråd og Det Norske Storting.