I am longing...
Dronning med slep (2005) — Ulla-Mari Brantenberg
Tre søstre (2005) — Ulla-Mari Brantenberg
Kor (2005) — Ulla-Mari Brantenberg

Det er med stor forventing og glede vi åpner utstillingen I am longing … lørdag 29. oktober, av vår anerkjente glasskunstner Ulla-Mari Brantenberg. Hun har vært med på seks utstillinger i Kunstnerforbundet, og dette er hennes fjerde separatutstilling her.

2005 har vært et hektisk år for Brantenberg. Hun har hatt to store retrospektive utstillinger, først i Sørlandets Kunstmuseum i Kristiansand og sist i Kunstbanken på Hamar. Hun var også med i Sølvi Edvardsens danseforestilling Memento Mori, som ble vist på Det Norske Teater i vinter, hvor bl.a. hennes glassinstallasjon var en del av scenografien. Samtidig med utstillingen i Kunstnerforbundet vises et utvalg av den store retrospektive utstillingen Ulla-Mari Brantenberg, glass 1976-2004 i Nøstetangenrommet på Drammens Museum. Her er hennes glass satt i en meningsfylt komibinasjon med Nøstetangenrommets skjøre 1700-talls glass.

Idèen og inspirasjonen til denne utstillingen I am longing… fikk hun på en reise til Hiroshima for et års tid siden. Det ble et sterkt og positivt møte med byen, hvor den første atombomben ble sluppet for 60 år siden. Hun møtte en fredfylt by med vennlige mennesker og trær og blomster som fylte luften med grønt. Som hun uttrykker det selv: Den evige lengselen etter det vakre sprenger seg frem for å skape balanse mellom det onde og det gode…

Gleden ved å skape og nå nye mål er karakteristisk for Ulla-Mari Brantenbergs kunstneriske produksjon, og hun sprenger nye grenser med arbeidene hun viser nå. Utstillingen består av en stor lysekrone i rustfritt stål og glassprismer (diam 80 cm h 3-6 m) og tre store glasssøyler med frosne reder med tittelen Nest (diam 29 cm h 90 cm). Det er første gang hun har støpt og modellert i glass. Alle arbeidene er utført i klart glass, og lys og farge fra omgivelsene gir skjønnhet og liv til det transparente.

I tillegg viser hun 60 ”like” drikkeglass til sake, som symboliserer de 60 årene som har gått siden atombomben ble sluppet. Glassene er blåst og formet på frihånd og dekorert med 18 karat gull.

Ulla-Mari Brantenberg har vært ledende innen norsk glasskunst gjennom de siste 30 årene, og har stor anseelse også internasjonalt. Hun har hatt en rekke separatutstillinger både i inn- og utland, og har deltatt på store kollektive mønstringer over hele verden. Hennes arbeider er innkjøpt av ledende offentlige samlinger som Kunstindustrimuseene i Oslo, Bergen og Trondheim, Norsk Kulturråd, Sørlandet Kunstmuseum, Nordnorsk Kunstmuseum, Nasjonalgalleriet i Stockholm, Nordisk Ministerråd i København, Epcot senteret i Florida, USA og Victoria & Albert Museum i London. Samt en rekke private samlinger i Japan, Indonesia, Tyskland, USA, Sverige og Norge. Hun har hatt flere utsmykkingsoppdrag, og fikk oppdraget med Kongehusets offisielle gave til Det Hvite Hus, president Clinton i 1995. I 1999 mottok hun Oslo By’s kunstnerpris.