Morten Magnus
Barndom (2005) — Morten Magnus
Fra kjøkkenet (2005) — Morten Magnus
Snø (2005) — Morten Magnus

Morten Magnus er en av våre etablerte kunstnere, og det er fjerde gangen han stiller ut i Kunstnerforbundet. Han er tilknyttet Frysja-verkstedene og er mest kjent som grafiker, denne gangen viser han også skulpturer i tre. Morten Magnus arbeider i et figurativt formspråk med et humoristisk fortellende uttrykk.

Skulpturene på denne utstillingen er skåret lett stilisert i tre og er malt. Han henter sine motiv i barndomserindringer fra tidlig skolealder. Magnus ser tilbake på barndommen som ..en eneste lang sommer… Skulpturene forestiller smågutter og småjenter, hvor guttene fremstilles som karslige, mens jentene har dukkevogn og sitter i husken.

Morten Magnus’ raderinger har en frodig og folkelig humoristisk strek. Grafikken skildrer livet på Kjelsås på 50-tallet, med kinobesøk og hyttebygging. Noen arbeider er i sort/hvitt mens andre har farger fra skoletiden som oker og lys grønt. Motivkretsen er episoder fra folkeskolen; i klasseværelse, på sløyden og fra skolekjøkkenet.

Morten Magnus’ frodige billedverden kan alle identifisere seg med, og det bringer frem smilet hos betrakteren.

Morten Magnus har hatt en rekke separatutstillinger og deltatt på viktige mønstringer i både inn- og utland. Han er representert i store samlinger som Museet for samtidskunst, Nasjonalgalleriet, Riksgalleriet og Oslo kommunes kunstsamlinger. Han har utsmykket Nordberg skole i Oslo.