Med denne utstillingen debuterer Tarjei Bodin Larsen. I overlyssalen viser han malerier i akryl på aluminiumsplater.
Tarjei Bodin Larsens arbeider balanserer mellom å være skulptur eller veggobjekter og å være malerier. Denne holdningen til maleriet peker dermed direkte tilbake på de kunsthistoriske referanser hvor han finner gyldighet for disse arbeidene: amerikansk minimalisme, ”action painting” og ”colorfield-painting”. Monokromet, maleriet som egen fysisk virkelighet, maleriet som gest og bildets objektkarakter er sentrale stikkord.
Maleriene i Kunstnerforbundet er blitt til etter en nøye planlagt metode. Metoden legges opp med et sett variabler og et sett konstanter. Det er en bestrebelse etter teknisk perfeksjon i bildene. Denne perfeksjonen brytes av metodens variabler og kunstnerens avtrykk. Resultatet blir et mer interessant bilde der sporene av kunstnerens gest gir bildet dets fysiske nærvær i kontrast til dets glatte, rene finish. Dette er en prosess hvor mye står på spill for kunstneren. Det blir en fysisk gest som krever moment og presisjon.
Bildene er laget med tykk akryl-farge og akryl-gel på aluminium. Materialvalget er et resultat av møysommelig testing og teknisk utprøving. Materialene er et viktig element i Bodin Larsens arbeider, da de i stor grad styrer hvordan bildet blir. Aluminiumsfargen skinner gjennom i større eller mindre grad i samtlige bilder, og fargeholdningen er fundert i forhold til metallets farge.
Tarjei Bodin Larsen, født i 1974, tok Master Fine Art ved Chelsea College of Art and Design i London i vår. Han gikk på Kunstakademiet i Oslo 1996-2001. Han har allerede gjort seg bemerket på den norske kunstscenen og har deltatt på flere utstillinger som: Høstutstillingen og Bomuldsfabriken Kunsthall, Arendal i 2002 og sist på Sørlandets Kunstmuseum i Kristiansand i år. Han er representert ved samlingene i Sørlandets Kunstmuseum og Bomuldsfabriken Kunsthall. Utstillingen er støttet med midler fra Norsk kulturråd.