Værelse
Veksthus (2005) — Ellinor Flor
oversiktsbilde fra utstillingen (2005) — Ellinor Flor
Valmuer i enga (2005) — Ellinor Flor

Ellinor Flor har med sitt særegne, kunstneriske uttrykk gledet og overrasket mange med sine fantasifulle hatter og klær i flere år. Det er en glede når hun nå viser sin utstilling Værelse i vindussalen.

Utstillingen Værelse er en stemningsmettet installasjon med surrealistiske undertoner, der tingenes tale – og samtale – åpner for tanker og tolkninger. Objekter, figurer og hatteskulpturer er både selvstendige aktører og danner et ensemblespill i utstillingsrommet. Fra å være en nøytral utstillingssal, forvandles den til et værelse med små og store fortellinger.

Ellinor Flor har hatt en rekke separatutstillinger, sist på Kunstbanken, Hamar i 2004, Bomuldsfabriken Kunsthall i Arendal og Bogstad Gård i Oslo i 2001. Det er andre gangen hun stiller ut separat i Kunstnerforbundet. Hun har deltatt på store og vesentlige kollektivmønstringer i både inn- og utland og er representert ved viktige offentlige samlinger som Kunstindustrimuseene i Oslo, Bergen og Trondheim. Flor har også designet kostymer både til ballett- og operaforestillinger, og fikk oppdraget om utførelse av ny messehagl til Nidarosdomen i 1999.
I 1991 og 1993 utga hun bøkene Rosa heimafrå (om strikking) og Diva, donna, darling (om hatter). Ellinor Flor har mottatt flere betydelige priser som Jacob-prisen, Norsk Form 1992 og Axel Waldemars minnepris 1993.