Bursdagskroner til Norge
Bursdagskrone II (2005) — Elsie-Ann Hochlin
Bursdagskrone III (2005) — Elsie-Ann Hochlin

Det er andre gangen Elsie-Ann Hochlin stiller ut separat i Kunstnerforbundet. Hun har tidligere gjort seg bemerket med sine grensesprengende, fargerike halsklaver i malt tre, men til denne utstillingen har hun brukt andre materialer som uttrykksform; papir og aluminium.

Hun kaller utstillingen 100 år er nok! Historisk prosaiske dråper (i havet) –1905 og alt det der, og gir dermed sin kommentar til 100-års- markeringen 2005.

I salene i 2. etasje viser hun serien Bursdagskroner til Norge. Å bruke objektet til å kommentere hendelser i tiden er karakteristisk for Hochlin. Ofte blir dette gjort med humor og ironisk snert, og begge deler er rikelig til stede på denne utstillingen. Lekent og barnlig har Elsie-Ann Hochlin skapt sine kroner, og med frodig humor dekorert dem med beskrivende symboler.

Som er illustrasjon på dette, sier hun f. eks i idèskissen til utstillingen Hvor sørgelig må det ikke ha stått til med Sverige ved inngangen til 1800-tallet. Først måtte de overta en avdanket fransk general (hvis lojalitet var noe dubiøs) – og så måtte de overta Norge!

Elsie-Ann Hochlin har hatt flere separatutstillinger og deltatt i en rekke betydelige kollektivutstillinger i både inn- og utland. Hun er innkjøpt av viktige offentlige samlinger som: Kunstindustrimuseene i Oslo, Bergen og Trondheim, Nasjonalmuseet i Stockholm og Röhsska Konstslöjdmuseum i Göteborg. Hun har hatt flere store utsmykningsoppdrag, sist ved Tømmerlijordet bo og rehabiliteringssenter, 2005.