Torhild Berg
Fuck you, mother-fucker (2005) — Torhild Berg
Fugler falleri fallera (2005) — Torhild Berg
Rabarbrasuppe (2004) — Torhild Berg

Dette er Tohild Bergs første utstilling i Kunstnerforbundet. I vindussalen viser hun mosaikk-objekter, gouacher og store pasteller.

Hun har et fabulerende, livsbejaende billedspråk som appellerer til betrakterens fantasi.

Torhild Bergs figurskulpturer preges av humor, poesi, melankoli og et definitivt snev av surrealisme. Forlorne porselensfigurer og bruksgjenstander får i Bergs objekter oppleve en renessanse. Befridd fra sin opprinnelige funksjon, har i stedet diverse abnorme utvekster i mosaikk blitt deres skjebne. Det handler om glemte og ødelagte hverdagsting som løftes frem i lyset og byr på uventede fødsler. F. eks. en kjøttrosa gås i blank porselen, som synes uvitende om den svults-aktige utveksten som har tatt plass i dens bakdel. Er det en sykdom, et symbol for det ubevisste eller en svært konkret beskrivelse av det å slepe på sin historie?

I motsetning til objektene som ofte er ensfargete eller med islett av bare en farge, er Torhild Bergs malerier frodige og fargesterke. Tre store pasteller og noen mindre gouacher har motiver av et slags syntetisk landskap med trær og mange slags fugler. Bruksgjenstander dukker opp, helt tatt ut av sin sammenheng, men er gjenkjennelige og de samme som objektene.
Objektene og bildene er i dialog og hele utstillingen forteller historier et sted mellom drøm og virkelighet.

Torhild Berg er utdannet ved Statens Kunstakademi med fagene maleri og skulptur (1991-96). Hun har hatt flere separatutstillinger og deltatt på gruppe- og kollektivutstillinger sist i Galleri Bomuldsfabriken i Arendal 1998. Hun er innkjøpt av Nasjonalgalleriet (nå Nasjonalmuseet for kunst) og har hatt utsmykningsoppdrag.