Liv Blåvarp
Kveld (2005) — Liv Blåvarp
Ørkenminne (2003) — Liv Blåvarp
Åndens tale II (2004) — Liv Blåvarp

Lørdag 7. mai har Kunstnerforbundet gleden av å åpne en utstilling med arbeider av vår internasjonalt kjente smykkekunstner Liv Blåvarp, hennes første separate utstilling i Norge etter den store retrospektive mønstringen på Sørlandets Kunstmuseum i 2001. Dette er Blåvarps tredje separatutstilling i Kunstnerforbundet siden debuten i 1988. Utstillingen vil omfatte 9 skulpturelle halssmykker og et stort veggobjekt.

Liv Blåvarp har gjennom hele sitt kunstneriske virke rendyrket treet som materiale. Ikke bare i de store halsklavene hun er blitt så berømt for, men også i de utallige utsmykningene hun har utført i offentlige rom. I treet finner Blåvarp den taktile materialkvaliteten hun søker.

Smykkene består utelukkende av trematerialer i kombinasjon med elementer av hvaltann, og er en videreføring av det temaet Liv Blåvarp lenge har jobbet med. Hun har utforsket den konkave formen, formspråket har gradvis utviklet seg; det nye nå er hulrom – åpninger – skålformer. Smykkene har strukturer i treet, sammensatt av mange elementer til en myk og levende form. Blåvarp vil at arbeidene hennes skal være en sanseopplevelse for hendene såvel som for øynene. De store halsklavene har også en smidig brukervennlighet, de føles gode å bære.

Av Liv Blåvarps siste internasjonale mønstringer kan vi nevne to separate utstillinger: Nordens Hus i Reykjavik i Island 2003 og en vandreutstilling i USA i 2001-2002 til Lenox, Santa Fe, Baltimore og New York, med Charon Kransen som kurator. Hun er rikt representert i museer og samlinger i inn- og utland, og har mottatt en rekke prestisjetunge priser og utmerkelser, senest Prins Eugenes medalje i 2003.

Fra 1991 og frem til i dag har Liv Blåvarp utført 7 offentlige utsmykninger. De mest sentrale er i seremonirommet ved Vestfold sentralsykehus i Tønsberg 1993 og i kapellet ved Sørlandet sykehus i Arendal 2004. For å markere disse større arbeidene har hun valgt å la et stort veggobjekt gå inn i utstillingen i Kunstnerforbundet.

Til utstillingen foreligger Liv Blåvarp – smykker 1984 – 2001. Boken har et rikt billedmateriale med foto av Guri Dahl, og tekster av Marjorie Simon og Gunnar Sørensen.