Det er en begivenhet når tekstilkunstneren Carin Wessel stiller ut i Kunstnerforbundet for tredje gang. I Overlyssalen viser hun 8 tepper i både større og mindre format. Det utgis en katalog til utstillingen, der direktør Randi Nygaard Lium ved Trondheim Kunstmuseum har skrevet en artikkel. Hun skriver bl.a.:
“Carin Wessel er blant Norges fremste vevere. Hun har utviklet et særegent billedspråk ved å rendyrke innfargingsteknikken ikat, en metode som siden 600-tallet er blitt brukt i Østens tekstiler. Nettopp i denne innfargingsmetoden har hun funnet rike muligheter til å skape intensitet og kraft i farger og mønstre. Hun bruker den glansfulle norske spelsau-ullen, noen ganger kombinert med blanke materialer og kunstsilke. Måten hun mestrer dette på vitner om en suveren beherskelse av håndverket. Nøyaktighet og presisjon er en klar forutsetning for bildeskapelsen, men det er det kunstneriske talentet og sensitiviteten overfor virkemidlene som får fargene til å lyse i tekstilflatene. I Carin Wessels strålende billedtepper lever fargen - i kontrastene mellom lys og mørke, varmt og kjølig, matt og blankt. Teppene har en egen mystikk. Vi kan vandre inn i nyanserikdommen der materiale, struktur og koloritt til sammen skaper rom og farge. Hun henter inspirasjon fra naturen - utenfor verkstedet på Frysja i Oslo, på fjellet i Valdres og i fjæra ved Oslofjorden. Hun er en åpen og søkende kunstner som bearbeider sanseinntrykk til stofflige, abstrakte flater.”
Carin Wessel (f. 1944) har deltatt på mønstringer i inn- og utland og hatt store utsmykningsoppdrag; bl.a. to tekstilmonumenter bestående av tråder som er spent opp mot lys og luft i de store publikumshallene i Oslo Lufthavn på Gardermoen (1998). Synlig er også hennes utsmykning i Regjeringskvartalet i samarbeid med skulptøren Geir Stormoen, der veggteppet i form og uttrykk kommuniserer med Stormoens skulptur. Sammen har de også utformet ornamentikken i gulvflisene.