Hilde Svalheim
Finkornet (2005) — Hilde Svalheim
Mot skogen (2005) — Hilde Svalheim

Det er andre gangen Hilde Svalheim stiller ut i Kunstnerforbundet. Hun viser malerier i forskjellige formater, og alle bildene er malt i olje på lerret i perioden 2002-2005. Det utgis en vakker katalog til utstillingen med flere reproduksjoner av bilder som blir vist.

Hilde Svalheims malerier er symbolske stemningsskildringer med et realistisk utgangspunkt. Motivene er barn i vinterlandskap, men ofte er bare en del av barnefiguren med i bildet. Ansiktene er abstraherte, med blikket rettet nedover, eller som skikkelser sett ovenfra. Skildringen av landskapet er fri og koloritten er mollstemt. Lyset har en særegen varm tone, som om det var skumring. Behandlingen av lyset gir bildene et tidløst, eksistensielt preg. Bildene til Hilde Svalheim er ladet med menneskelig varme, men de har samtidig noe truende over seg. Figurene er malt med både kjærlighet og hardhet. De uttrykker noe gåtefullt, men allikevel velkjent. Denne tvetydigheten blir tydelig i maleriene som på den ene siden preges av en materiell sanselighet og på den annen side nesten rendyrker maleriets egen form; som refererende avbildning og komposisjon av felt, farger på en flate, lys og skygge.

Hilde Svalheim (født 1963) har sin utdannelse fra Statens Kunstakademi og er innkjøpt til en rekke offentlige samlinger.