Inge Pedersen
Pottemakerens hus (2005) — Inge Pedersen

Inge Pedersen har gjennom flere år arbeidet med hovedvekt på keramikk som utsmykking av offentlige bygg. Han har for lengst vakt oppmerksomhet med sine monumentale transparente skulpturer. Det er svært gledelig at han nå er tilbake med en ny separatutstilling i Kunstnerforbundet, hvor han debuterte i1998.

Inge Pedersens arbeider har dype røtter i keramikkens historie helt tilbake til pottemakerens glanstid, og med disse referansene undersøker han denne gang leire som konstruksjon og bekledningsmateriale, for å finne nye uttrykksmuligheter relatert til vår tid og våre offentlige rom.

Utstillingen består av to keramiske verk, monter i hver sin sal, med titlene POTTEMAKERENS HAGE og POTTEMAKERENS HUS

POTTEMAKERENS HAGE er en frittstående skulptur, bygget opp av et ukjent antall moduler som er ekstrudert i leirgodsleire.

POTTEMAKERENS HUS ( 300 x 630 x 10 cm ) fyller hele veggen i lille sal og består av fliser, spesialdesignet med det formål å kunne gi den tradisjonelle fugen et nytt uttrykk.

Siden Inge Pedersen tok hovedfageksamen ved Institutt for keramikk i 1990, har han deltatt på diverse utstillinger i inn- og utland. På utstillingen Triennale 2003 mottok han “hederlig omtale” av juryen for verket Ceramica Botanica. Han har dessuten vunnet flere 1. premier ved konkurranser: utsmykking av Bio-teknologibygget ved Landbrukshøgskolen på Ås 2001, utsmykking av Hålogaland teater, Tromsø 2003 og utsmykking av Høgskolen i Bodø 2004.

Siden 1999 har Inge Pedersen vært ansatt som 1. amanuensis ved Høgskolen i Akershus, avdeling: Produktdesign, Lillestrøm.