Snorre Kyllingmark
Zone (2004) — Snorre Kyllingmark
Havsel (2004) — Snorre Kyllingmark
Figurer og lokaliteter (2004) — Snorre Kyllingmark

Det er tredje gang maleren Snorre Kyllingmark stiller ut i Kunstnerforbundet. Denne gangen i vindussalen, hvor han viser malerier utført i olje på lerret.

Snorre Kyllingmark har et særpreget, stemningsmettet uttrykk, som varierer fra bilde til bilde og skaper et mangfold. Kyllingmarks motivverden er hentet fra de surrealistiske opplevelsene i tilværelsen. Han spaserer inn og ut av virkeligheten; fantasi, ironi og til tider også tragiske stemninger kan leses i hans billedspråk.

Det er fargen som er det bærende element. Han har en utrolig evne til å fordype seg og la seg spore av fargen, samtidig som han klarer å samordne den koloristiske orkestreringen av motivet. Med ornamentale tegn leder han oss inn i sin billedverden. Kyllingmarks maleri fenger med sin stemning og lokker til å oppdage underliggende aspekter både figurative og formale, selv om det ikke umiddelbart er mulig å skjelne det figurative fra det abstrakte. Se forøvrig reproduksjonen av maleriet O ikke U, 2003. 55x61 cm, til venstre på siden.

Snorre Kyllingmark er født i Svolvær i 1948 og har hatt en rekke separatutstillinger i både inn og utland. Han har deltatt på mange store nasjonale og internasjonale mønstringer, og har hatt flere utsmykkingsoppdrag. Kyllingmark er innkjøpt av viktige offentlige samlinger som Museet for samtidskunst og Nasjonalgalleriet; nå innlemmet i Nasjonalmuseet for kunst.