Siri Haaskjold
For sikkerhets skyld (2004) — Siri Haaskjold

Lørdag 8. januar har Kunstnerforbundet gleden av å åpne Bergenskunstneren Siri Haaskjolds første separate utstilling i Oslo, hvor hun vil presentere keramikkprosjektet “E-verk”, som består av gjenbruk og nyskapning av porselensprodukter og gjenstander brukt av elektrisitetsverker i generasjoner.

Siri Haaskjold ( f. 1954 ) har siden hovedfageksamem ved Institutt for keramikk ved Kunsthøgskolen i Bergen i 1989 vakt oppsikt med sine fargerike og frodige fat vist på en rekke utstillinger i inn- og utland.

Under arbeidet fram mot utstillingen i Kunstnerforbundet har Siri Haaskjold oppholdt seg på Norsk Teknisk Porselensfabrikk i Fredrikstad ( NTP ), hvor keramikere kan leie seg inn for å utføre kunstneriske prosjekter ved hjelp av fabrikkens standardmaterialer og teknikker.

Keramikkprosjektet E-verk består av fire store objekter med titlene Lyssirkel, Hardangersøm, Ni-kross og Detalj fra åkle med striper, samt en kaktusserie med tittelen Kaktusparken. Alle arbeidene er basert på produkter fra NTP eller gjenstander funnet i boligområder, containere og langs veien - som sikringsskap, telegrafstolpe-isolatorer og sikringssokler. Gjenstandene er tatt ut av sin opprinnelige sammenheng og satt inn i en ny - ved bruk av bl.a. leire, dekaler og glasur. Siri Haaskjold sier selv at de industrielle produktene er satt inn i en ramme inspirert av norsk folkekunst og naturopplevelser.

Prosjektet er støttet av Norsk Kulturråd.