Espen Brændsrød
Vage Terreng #6 (2004) — Espen Brændsrød
Vage Terreng #6 (2008) — Espen Brændsrød

Det er første gang Espen Brændsrød stiller ut i Kunstnerforbundet og i vindussalen viser han en utstilling bestående av to serier; MELATONIN OG VAGE TERRENG.

Den ene serien MELATONIN består av enkle, ensfargete, rektangulære felt, maskert ut mot transparent plexi. Flatene er bygget opp av tynne lag med fargeløst akrylbindemiddel, mer eller mindre jevnt fordelt utover glasset. Måten bindemiddelet er fordelt på sammen med den naturlige tørkeprosessen skaper tilfeldige organiske mønstre i overflaten. Mønstrene ”støttes opp” av et tett fargefelt malt fra baksiden av glasset. Maleriene virker ved første øyekast som passive monokrome flater, men har en grad av egenart i måten det strenge, minimalistiske møter de myke male-/ tørkeprosessenes forsiktige spill med tilfeldigheter.

Den andre serien VAGE TERRENG, har horisontale linjer og felt som felles tema. Bildene er bygget opp av to eller flere lag plexiglassplater.

Alle arbeidene er akrylbaserte, og han søker å utforske maleriske tilnærminger til et transparent materiale. I valg av plexiglass som underlag for maleriene ligger ønsker om løsninger og betydningsdannelser som ikke er der når man gjør bruk av mer tradisjonelle underlag som lerret eller plate.

Espen Brændsrød er utdannet ved SHKS, institutt for farge i 1996, og har tidligere stilt ut separat i Galleri LNM i 2001, og har deltatt på flere kollektivutstillinger.