Tina Tvedt
Brosje (2004) — Tina Tvedt
Ringer (2004) — Tina Tvedt
Armring (2004) — Tina Tvedt

Vi har alle behov for litt trygghet, sier Tina Tvedt, og på sin debututstilling i Kunstnerforbundet, presenterer hun en serie smykker formet ut fra tanken om å kunne bære et slikt trygghetssymbol etter behov. Smykkene er formet som flyte-elementer for arm, hode, bryst og finger: armringer, halsringer, brosjer og finger-ringer, hovedsakelig formet / sydd i polyester og bobleplast, med elementer av aluminium, sølv og lysdioder.

Da smykkene ikke har en reell funksjon som redningsbøye (selv om de kan flyte), ønsker Tina Tvedt også å fremheve det komiske aspektet ved å bære disse litt upraktiske fargesterke smykkene i sammenhenger der vi kan ha behov for litt trygghet.

Tina Tvedt er født 1974. Hun tok hovedfagseksamen ved Kunsthøgskolen i Oslo, avdeling SHKS, Institutt for metall i 2001. Hun bor og arbeider i Oslo og har deltatt på flere kollektive utstillinger i inn- og utland, senest på utstillingen “Masterpieces” i Torino, i 2003, hvor hun ble innkjøpt av kulturdepartementet i regionen Piemonte.

Utstillingen er støttet av Norsk Kulturråd.