FLOWER POWER
Pluss pluss pluss (2003) — Kari Britt Kjerschow
Easy watching (2003) — Kari Britt Kjerschow

Kari Brit Kjerschow viser malerier i vindussalen, en utstilling hun kaller “FLOWER POWER”. Det er først gang hun stiller ut separat i Kunstnerforbundet.

Kari Brit Kjerschow har tidligere utmerket seg med et fargesterkt og ledig malerisk språk fra både popkultur, filmstills, moderne abstrakt maleri og figur- og landskapsmaleri i mer tradisjonell forstand. Kjerschows uttrykk er en sammensmelting av enkle ornamentale motiver og en prosessorientert og materialbasert tilnærming til maleriet.

Bildene hennes på denne utstillingen er til å bli godt humør av. De er sommerlige i fargene og tar utgangspunkt i mønsteret på lette tekstiler med referanser til strandliv og sol. Det kan være bilder eller mønstre hentet fra mer eller mindre kjente designere, skjorter med avbildninger av fruktfat, eller blomstrede psykedeliske 60-talls inspirerte ornamenter.

Kjerschows metode er tradisjonell i den forstand at hennes bilder har sitt utspring i et motiv. Det som er mer utradisjonelt er at de stoffene hun velger som motiver ofte kan avbilde noe fra før, som blomster figurer, frukter eller landskaper. De kan også representere spesielt stilhistoriske trekk fra epoker hun liker eller forholder seg til kunstnerisk.

Kari Brit Kjerschow er født i 1966, og er utdannet ved Statens kunstakademi i Oslo 1993-97. Hun har hatt flere separatutstillinger og deltatt på kollektiv- og gruppeutstillinger. Hun har hatt utsmykkingsoppdrag og er innkjøpt av Norsk kulturråd.