Med Aud Bækkelunds utstilling i Kunstnerforbundet har vi gleden av å
presentere en markant tekstilkunstner fra bergensmiljøet.
Aud Bækkelund ønsker med sin kunst å åpne for en assosiasjonsskapende
sone hos tilskueren. Gjennom poetiske, av og til overraskende titler og
eksperimenterende materialbruk, gir hun betrakterens fantasi like mange
muligheter som utfordringer. Naturen er nærværende i Bækkelunds
arbeider, og hennes kunstneriske tilnærming er på samme tid stofflig og
tegnerisk.
Utstillingen som består av en installasjon og fire objekter ble første
gang vist i Rogaland Kunstsenter i mai/juni i år. Bækkelund mottok
utstillingsstipend fra Norsk kulturråd og fikk utarbeidet en katalog med
foto av arbeidene og en innsiktsrik tekst av kunstkritikeren Anne
Schäffer.
I installasjonen NÆRMER OSS SKOGENE står en armé av kvist-menn
oppmarsjert: vårens nådeløse avskjær fra frukttrærne rundt Norheimsund -
kjærlig plukket opp, surret inn i ståltråd, støttet opp med ekstra
ståltrådben. Over den strunkne metall-arméen henger MELANKOLIENS
LABYRINT (100 x 100 cm ) - et sirkelformet arbeide i bemalt skumplast.
Fargen er grønn, og metalltråder surret i jordfarget bast Astempler@
spor i det myke materialet - som broderi. I samme sal henger objektet
TANKESPINN ( 120 x 160 cm ) - en drodling i metall, som også består av
grønne og gyldne farger. HERFRA TIL HORISONTEN ( 80 x 370 cm ) er et
langstrakt arbeide bestående av hvite gipsavstøpninger av stein, montert
ut fra blåmalt veggflate. Arbeidet åpner seg mot horisonten - eller er
horisonten selv, som Anne Schäffer skriver i katalogen. GURGEL ( 200 X
110 cm ) - en floke, løst montert mot veggen. Objektet består
metalltråd, lyseblå bast, sjøgrønn tråd og en gjennomsiktig
plastslange.
Aud Bækkelund ( f. 1960 ) er født og oppvokst i Rngsaker kommune. Siden
hovedfageksamen i tekstil ved Statens Høgskole for Kunsthåndverk og
Design, Bergen i 1989, har Bækkelund bodd og arbeidet i Norheimsund.
Aud Bækkelunds arbeider er tanker i flukten, umulige å fange, umulige å
plassere innenfor kategoriske rammer. De er mollstemte og poetiske. De
er lekende, intuitive og samtidig uhyre reflekterte og nitid bearbeidet.
I krysspunktene mellom disse tilsynelatende uforenlige kvaliteter
oppstår det som unndrar seg definisjon. Kort sagt arbeider som smetter
unna sjangerbestemmelser og eksisterer i kraft av sin absurditet og
blottstillelse. ( Anne schäffer, fra katalogtekst, april 2003 )