Anne Karin Sundquist
Dør (2003) — Anne Karin Sundquist

Det er andre gangen Anne Karin Sundquist stiller ut i Kunstnerforbundet.

Fra utstillingen i 1996, hvor hun brukte rom som motivkrets, har hun arbeidet videre med nye motiver og billeduttrykk. På denne utstillingen i vindussalen viser hun malerier i store og små format med ulike teknikker på lerret; olje, akryl, tempera og collage. Bildene er utført i løpet av de siste 3 årene.

Hun arbeider ikke etter noen bestemt metode, men jobber intuitivt og på en nesten rituell måte. Arbeidet med fargene er drivkraften, og motivene fremkommer i prosessen. Hun henter inspirasjon i organiske former og horisontale og vertikale linjer. Organiske former som har impulser fra tidligere tegninger har blitt tema i de nye maleriene, og bildene kan fremstå som en seriefortelling.

Titler som ”Raga” og ”Sunship” har sammenheng med mellomrom, gjentagelse og musikk. Bildene kan leses abstrakt, men har elementer som kan gi assosiasjoner til noe konkret. Se vedlagte invitasjonsfolder med reproduksjon av ”Åre” 2001, olje, akryl på lerret.

Anne Karin Sundquist er utdannet ved fra Statens Kunstakademi 1979-83, hun har hatt flere separatutstillinger og deltatt på en rekke gruppe- og kollektivutstillinger.