SKULPTURELLE KRUKKER OG MUGGER
Sort krukke/Hvit krukke (1998) — Lisbet Dæhlin
Krukker (1994) — Lisbet Dæhlin

Det er en stor glede for Kunstnerforbundet å kunne markere Lisbet Dæhlin - nestoren innen norsk kunsthåndverk og keramisk kunst - med en utstilling av hennes monumentale objekter utlånt fra museer og private og offentlige kunstsamlinger. Markeringen inngår også i Kunstnerforbundets deltakelse under Oslo International Ceramics Symposium 2003 ( 21. - 23. juni ).

Utstillingen er en krukke-parade i en fargesymfoni i blått og gult, sort og hvitt og varme gyldne toner, monumentale krukker og mugger ( opp til 162 cm høye ) i det klassiske rene formspråket som kjennetegner Lisbet Dæhlins arbeider, og hvis format sprenger grensene for “anvendelighet” og fremstår som skulptur.

Utstillingen bygger i vesentlig grad på de samme objekter som Sørlandets Kunstmuseum presenterte i sin store “profilutstilling” av Lisbet Dæhlin sommeren 2002, og som Kunstnerforbundet var delaktig i. Dette samarbeide har resultert i at vi kan benytte oss av og tilby vårt publikum den fine katalogen som ble laget til utstillingen. I tillegg til et utsøkt billedmateriale, inneholder katalogen en innsiktsfull presentasjon skrevet av professor Gunnar Danbolt.

Lisbet Dæhlin er født 1922 i Danmark og utdannet ved Kunsthåndverkskolen i København. Hun har bodd og arbeidet i Norge siden 1948. I 1992 hadde hun sin tredje store separate utstilling i Kunstnerforbundet. Hun er representert ved diverse museer og samlinger i Norge og i utlandet, bl. a ved Cooper-Hewitt Museum, New York og Victoria and Albert Museum, London. Hennes monumentale krukker utsmykker en rekke bygninger i Norge. Lisbet Dæhlin har gjennem en årrekke hatt stor betydning for det norske kunsthåndverk-miljøet, og hun er et forbilde og et forankringspunkt for yngre kolleger.

Lisbet Dæhlin er stadig i arbeid på sitt verksted på Frysja. Som et tillegg til hovedutstillingen, viser den 81-årige kunstneren noen av sine karakteristiske blå mugger, som er til salgs.

Keramikeren Nina Malterud, for tiden rektor ved Kunsthøgskolen i Bergen, vil åpne utstillingen