DIVID
Kusiner og Fettere (2002) — Camilla Luihn
Familiepussel I (2002) — Camilla Luihn

Lørdag 21. september har vi gleden av å åpne metallkunstneren Camilla Luihns (f.1968) første separate utstilling.

Utstillingens tittel “DIVID” er en kombinasjon av ordene “individ” og “dividere”, og viser til de sterke relasjonene bygd på familiebånd satt opp mot storsamfunnets fremmedgjøring og sterke visuelle referanser.

Camilla Luihn har på sin separatutstilling i Kunstnerforbundet satt fokus på familiebånd. Bilder av fettere og kusiner preger bl. a. objekter fra barnerommet. Visuelt har hun beskrevet familiemedlemmene kjærlig, men gjengivelsen ligger langt fra det tradisjonelle familiebildet.

Utstillingen består av objekter skåret i tre, kledd med aluminium og påført digitalt bearbeidede bilder som er printet ut med lightjet og laminert. Arbeidene er en videreføring av tidligere arbeider, hvor hun har satt sammen blytyper til bevegelige “matter”, men nå i et annet format og i andre materialer. Arbeidet “Vidar & Martine” ( 180x110cm ) er et eksempel på dette. Tre av arbeidene er basert på en gammeldags leke: lekeklosspussel. Tre andre på et kubepussel.

Ved å gi den enkelte tilskuer anledning til selv å endre uttrykket på noen av arbeidene, inviterer hun til å ta del i den skapende leken.

Camilla Luihn har siden hovedfagseksamen på Institutt for metall ved Kunsthøgskolen i Oslo i 1994, vært meget utstillingsaktiv og markert seg som et stort talent. Hun er kjent som en funksjonalistisk orientert formgiver, som i hovedsak arbeider i rustfritt stål, men også nytter andre materialer som plast, glass og gummi. Luihn er ved tre anledninger innkjøpt av Fondet for norsk samtids- kunsthåndverk . I januar i år mottok hun Norsk Forms pris til unge, norske formgivere for 2001. I uttalelsen fra Norsk Forms jury heter det: “Arbeidene er formmessig stramme, men innholdsmessig humørfylte. Møtet mellom disse temperamenter er fruktbart og gjør arbeidene imøtekommende og mangetydige.”