Tulla Elieson
Human crown (2002) — Tulla Elieson
Cot listening (2002) — Tulla Elieson

Velkommen til “Arena”, som er tittelen på Tulla Eliesons 25 års jubileumsutstilling som keramiker. Det er andre gang Tulla Elieson stiller ut i Kunstnerforbundet, hvor hun debuterte som keramisk kunstner i 1987.

Tulla Elieson ( f. 1950 ) er født og oppvokst i Kristiansand. Hun er utdannet ved Bath Academy of Art i England, med diplomeksamen i 1974. Etter et hospitantår ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, bosatte hun seg i 1977 i Fredrikstad sammen med billedkunstneren Terje Resell.

I løpet av disse årene har hun utviklet sitt spesielle talent og plassert seg som en av våre mest markante formskapende kunstnere innen leirgods i stort format. Hennes grunnform er i hovedsak sirkelen og kvadratet i sorte overflater, som gir fine lysbrytninger. Tulla Eliesons tidligste motiver var mønster på form, deretter landskapsborder. Etter hvert flatet formen ut, til fat med landskap, av og til en båt. Så til flater med spor etter mennesker som var fraværende. Nå har menneskene flyttet inn.

Til jubileumsutstillingen i Kunstnerforbundet ville Tulla Elieson gjøre noe helt nytt: arbeide med porselensleire. Hun etablerte seg på Norsk Teknisk Porselensfabrikk i Fredrikstad, hvor keramikere kan leie seg inn for å utføre kunstneriske prosjekter. Hun tok med seg en av grunnformene: sirkelen. Hun ville skape en skinnende flate i sort, med rom for melankoli, og med et tema større enn henne selv. Hun ville utvikle temaet ved bruk av fabrikkens standardmaterialer og teknikker.

Seks keramiske objekter støpt og brent i porselensleire (diam 130 cm ) med titlene: “Cot, listening”, “Human crown”, “This is how far I have come till now”, “Crouching daughter”, “Human touch”, ”Vanishing heads” og ett objekt støpt og brent i steingodsleire ( diam 140 cm.) med tittelen : “A woman for Stephen Hawking”. Objektene er fra 2002. Med på utstillingen er også tre arbeider i hvit steingodsleire (diam 87 cm ) med titlene: “Nave, self”, “Nave filed in” og “Nave enbryo”. Objektene er laget på eget verksted i 2000, og ble vist på utstillingen “Keramik aus Norwegen”, Galerie Handwerk, Munchen i 2002. Alle objektene som blir vist på utstillingen, kan monteres på vegg.

Blant de mange utstillingene i inn- og utland Tulla Elieson har deltatt på, kan nevnes 52 International Competition, Faenza, Italia 2001. Her mottok hun sølvmedaljen for “Assosiasjoner fra en myr” ( 210 x 210 cm ). Arbeidet ble første gang vist på utstillingen Norwegian Contemporary Cramics, Millennium i Amsterdam to år tidligere. Kunstverket tilhører i dag Telenor.

Til utstillingen er det laget en katalog med et rikt billedmateriale og en fyldig vitaliste, med Tulla Eliesons egen-presentasjon. Utstillingen er støttet av Norsk Kulturråd.