Ingun Bøhn
SVEVE MED MÅNE OG ILD (2004) — Ingun Bøhn

Det er 20 år siden Ingun Bøhn stilte ut første gang i Kunstnerforbundet og dette er hennes fjerde separatutstilling her. Det er 8 år siden forrige gang, og det er en stor glede å vise hennes vare og atmosfæriske tegninger. Hun viser 11 arbeider i kull og pastell på papir. Seks av tegningene er i stort format opp til 150 cm og noen mindre (75x75 cm). “”La oss bli” er tittelen på utstillingen, og hun sier selv: “ Bildene har mytens landskap i seg; de ligger samtidig innenfor og utenfor herdagens håndgripelighet og gjenkjennelige rammer. De forutsetter at tilskueren har vært der før, eller i det minste bærer med seg et slumrende minne om det, som et ufremkalt bilde. Med denne tidløse scenen som bakgrunn og aktør blir glimt fra det virkelige livet synlige for oss; øyeblikk av skjønnhet, lys, mørke “ fragmenter av drøm, angst, flukt.” Ingun Bøhn har hatt en rekke separatutstillinger og har deltatt på store kollektive mønstringer både i inn- og utland. Hun er innkjøpt av offentlige samlinger som: Nasjonalgalleriet, Bergen Billedgalleri, Sveriges konstråd og Nordnorsk kunstmuseum i Tromsø.