Pål Vigeland
BOX I (2004) — Pål Vigeland
Kobber og messingobjekter (2004) — Pål Vigeland
BOX (2004) — Pål Vigeland

Det er fjerde gang Kunstnerforbundet har gleden av å vise en separatutstilling med vår fremragende metallkunstner, Pål Vigeland.

Trygt forankret i en håndverkstradisjon innenfor metall og form, har Pål Vigeland skapt sin helt personlige stil. Den manifesterer seg i skulpturelle former i ulike metaller, hvor forskjellige typer overflatebehandling spiller mot hverandre.

Pål Vigeland er fascinert av gjenstander som tidligere har hatt en bruksfunksjon. I objektene “Box I” og “Box II” har han benyttet metallet fra lakkerte blikkbokser med ulike farger. På finurlig vis har han satt sammen flere tusen små biter med samme form, slik at de fremstår som tredimensjonale objekter.

Utstillingen består dessuten av fem vaseformer i kobber og messing og fire fatformer i kobber, messing og bronse, alle med patinert overflate,

Pål Vigeland har videreutviklet og bearbeidet former han tidligere har arbeidet med. Han streber etter en forenkling og foredling av formuttrykket og å anskueliggjøre spenningen mellom form og flate. Med utgangspunkt i klare, stramme former, der en bare kan ane bruksfunksjonen, beveger På Vigeland seg i grenselandet mellom bruk og ikke-bruk; gjenkjennelige bruksformer, men fratatt bruksaspektet, slik at arbeidene fremstår som dynamiske skulpturelle objekter.