get_title(@exhibition)
Sort sol (2009) — Petrine Lillevold Vinje
Starling (2009) — Petrine Lillevold Vinje
Uten tittel 1 (2009) — Petrine Lillevold Vinje
Uten tittel 2 (2009) — Petrine Lillevold Vinje
Kruttårnet (2009) — Petrine Lillevold Vinje
Tohodet ørn (2009) — Petrine Lillevold Vinje
Uten tittel (2009) — Petrine Lillevold Vinje

Myteomspunne naturfenomen og møte med det sublime er bakgrunnen for utstillingen ”Sort Sol”. Utstillingen visualiserer forestillinger av verdens ende, det grufulle og det storslagne i naturen og mennesket selv.

Sentralt i utstillingen står skulpturen ”Sort Sol”. Verket tar utgangspunkt i vesteuropeiske fremstillinger av det sublime. Skulpturen – en gigantisk modellert sol i sort tre – fyller utstillingsrommet fra gulv til tak. Verket illuderer en gjenkjennbar forestilling om soloppgang i kirker og palasser fra europeisk storhetstid. I kontrast til disse historiske tolkningene står fysikkens definisjon av solen som et tilnærmet sort legeme som absorberer all kraft i rommet. Den representerer både en potensiell fare og en livsnødvendighet. Skulpturen brytes opp av speil som henger fra taket og danner rammen for utstillingens andre verk – objekter i tre og tekstil samt tegning.

Ett redigert utklipp fra Bjørneboes bok ”Kruttårnet” (fra trilogien ”Bestialitetens historie”) beskriver en annen sanselig opplevelse av naturen, her gjennom en LSD-tripp i psykiatrisk behandling. Teksten kontrasteres av en tegning av en dobbeltørn – kjent som symbolet for det tyske luftvåpenet, Waffen SS, og dessuten trolig et symbol for en altseende guddom før antikken.

Utstillingen inkluderer en større tegning av et annet naturfenomen – en flokk stær i flukt – et fenomen som også blir kalt sort sol i nordisk mytologi. Fuglearten er kjent for å danne store formasjoner på himmelen når de trekker sydover. Det sies at man i møte med en slik fugleflokk blir varslet om en stor fare eller at synet av den bringer ulykke.

Utstillingen kan i sin helhet sees på som en dunkel vev av sammenknyttede historier, et utgangspunkt for nye myter, forbindelser og betydninger.

I sitt kunstnerskap interesserer Kjesrud Lillevold seg for menneskets forhold til historien og det allmenne behovet for åndelighet eller tilhørighet i en større sammenheng. Hun har fokus på faktorer som påvirker det kollektive minnet – som historisk og religiøs fenomenologi. Arbeidene danner et refleksjonsgrunnlag over bruken av symboler, innholdsløse tradisjoner og bildets kraft.

Petrine Kjesrud Lillevold er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo med hovedfag fra 2005. Hun har hatt separatutstilling og deltatt kollektivt flere ganger.

Motta nyhetsbrev

Nyhetsbrevet sendes ut i forkant av utstillinger, samt ved kunstnersamtaler og andre viktige hendelser.

Personvern