Håkon A. Fagerås
Lillemann (2006) — Håkon A. Fagerås
Gøril og Maja (2010) — Håkon A. Fagerås
Equilibrio (2010) — Håkon A. Fagerås

Håkon Anton Fagerås er én av få unge billedhuggere i norsk samtidskunst. I skulpturene skildrer han mennesket, og han benytter et svært finstemt uttrykksregister. Skulpturene, som alle er hugget i marmor, er preget av stillhet.

Kunsthistorien ligger til grunn for arbeidenes hans. Dette understrekes både av den hvite marmoren og av figurenes ro og harmoni. Men temaene og positurene som kjennetegner den klassiske figurative tradisjonen, er forlatt.

Skulpturene er ytterst sobert og presist utført. Formspråket er til en viss grad stilisert, og det uttrykksmessige registeret er vart. Det er ingen påtrengende patos eller store affekter å spore i Fagerås’ kunst.

Utstillingen i Kunstnerforbundet viser blant annet skulpturer av barn¸ som Maren og Trappetrinn. Her har han benyttet sin datter som modell, men skulpturene er ikke bare å forstå som portretter. De er en fremstilling av en jente på terskelen til en voksen verden.

Fagerås hugger selv sine skulpturer, og den håndverksmessige utførelsen og prosessen fram til et ferdig verk, er sentralt i han kunstnerskap. Selv har han uttrykt dette slik i et intervju:

For meg blir det å sette bort arbeidet å sette bort gleden til noen andre. Tilfredsstillelsen ligger i ansvaret for resultatet og troen på at små ting ved utførelsen endrer opplevelsen. Jeg blir fornøyd først ved med omhu å velge en god stein, så grovhugge eller få den grovhugget pent, og deretter tålmodig og konsentrert bearbeide den i alle stadier på veien mot det ferdige resultatet.

Fagerås er en helt spesiell kunstner innen norsk samtidskunst. Dette skyldes blant annet at det ligger et omhyggelig håndverk i bunnen av kunstnerskapet hans, og at han klarer å fylle denne tradisjonelle teknikken og de klassiske idealene med et innhold som er både er allmenngyldig og relevant for vår samtid.

Håkon A. Fagerås er født i 1975, bosatt i Oslo. Han er utdannet ved Statens håndverks- og kunstindustriskole og Kunstakademiet i Oslo. Han arbeider ofte i Italia på et steinhoggerverksted i tradisjonsrike Pietrasanta.

Han har deltatt på mange utstillinger, og er innkjøpt av private og offentlige instanser. Det er første gangen han stiller ut i Kunstnerforbundet.