Bård Ask
Black Light/White Heat (2010) — Bård Ask

Black Light/White Heat

Installasjon

Bård Asks utstilling Black Light/White Heat tar utgangspunkt i betrakterens forventninger til stedet og spiller opp under disse. Ask gjør usynlige inngrep i Kunstnerforbundets arkitektoniske fremtoning og fører oss på denne måten inn i et univers som peker langt ut over gallerirommet. Black Light/White Heat legger an til en labyrintisk virkelighetsoppfattelse hvor skillelinjene mellom natt og dag, rom og atmosfære, glir over i hverandre.

Utstillingen spiller på hele sanseapparatet, og betrakteren blir suggerert inn i en annen verden enn den man tilsynelatende ankom; Kunstnerforbundets white cube. Black Light/White Heat er en utstilling som utfordrer de tradisjonelle oppfatningene av institusjonen samtidig som den spiller opp under overlyssalens særegne og vakre karakter. Bård Ask skaper en ambivalens som forvirrer oss samtidig som vi får sjansen til å bli henført av lyd, lys og en estetikk som hever blikket opp og ut over gallerirommets vegger.

Bård Ask (f. 1976) er utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen og har hatt en aktiv utstillingsvirksomhet siden han ble uteksaminert i 2005. De siste årene har Ask stilt ut ved en rekke internasjonale institusjoner som Nordic House i Reykjavik, Centrum för Fotografi i Stockholm, Fuzuè Arte e Cultura i Rio de Janeiro og Paris Photo ved Carrousel du Louvre. I 2007 var Ask en av fire nominerte til Statoils Kunststipend. Videre har Ask blant annet stilt ut ved Vestfossen Kunstlaboratorium, Fotogalleriet i Oslo, Galleri NO. 5 i Bergen Kunsthall, Kunstnerforbundet, Galleri Fimbul, Momentum, og Høstutstillingen, Kunstnernes Hus. Ask bor og arbeider i Paris og Oslo.

Musikken til verket er laget av Staffan Linzatti i samarbeid med Bård Ask.