Arne Bendik Sjur
Blått selvportrett med hatt (2011) — Arne Bendik Sjur
oversiktsbilde fra utstillingen (2011) — Arne Bendik Sjur

Lillebror og søster
Lillebror og søster er navnet på Arne Bendik Sjurs utstilling i Kunstnerforbundets Vindussal. I denne serien, som er én blant flere, er det skader som oppstår i familier, Arne Bendik Sjur vil belyse. Hva skjer med et barnesinn når barnet ikke blir sett eller berørt? Hvordan virker det inn på et barn når man blir usynlig, og hvordan blir familien påvirket av alt dette som forblir uforløst og ikke uttalt.

Arne Bendik Sjur sier selv at han begynte å arbeide med denne problematikken for over 40 års siden. Det var på den tiden han begynte å arbeide som kunstner, men det er først nå han har klart å ferdigstille verkene.

Når du ser meg?
Når du ser meg er en serie hvor forholdet mellom mann og kvinne er det sentrale utgangspunktet. Hva skjer i en relasjon, hvordan opplever vi hverandre og hvordan lærer vi hverandre å kjenne? Kan man leve i et forhold uten egentlig helt å vite hvem den andre er? Gjemmer vi oss bak fasader eller masker for å beskytte oss? Forhold ender som vi vet, ikke alltid godt, men mekanismene som utvikler forholdene er spennende og evig problematiske.

På utstillingen til Arne Bendik Sjur finner vi også en mengde portretter. Fra et barn på 2 år, og til en kvinne på 86 følger vi alder, endring og utvikling. Dette er også lesbart i Arne Bendik Sjurs selvportretter. Hele 56 stykker laget i tiden fra 1964 til 2010.

Det er første gang Arne Bendik Sjur stiller ut i Kunstnerforbundet. Han har gjennom hele sitt kunstnerskap holdt seg til grafikk og tegning i små, klassiske formater og har hovedsakelig arbeidet med kaldnålsraderinger, som også er tilfelle på utstillingen i Kunstnerforbundet.

Arne Bendik Sjur er et av de betydeligste navn innenfor den grafiske kunsten her til lands og har også vunnet internasjonal respekt og anerkjennelse for sine særegne arbeider.