Bård Breivik
Oversiktsbilde fra utstilingen (2011) — Bård Breivik
Oversiktsbilde fra utstillingen (2011) — Bård Breivik

I grenseland mellom abstraksjon og figur

Objektenes strukturer, materiale og hvordan figurene formes gjennom håndverkstradisjoner er essensielt i Bård Breiviks kunst. Han har en helt særegen måte å abstrahere figurformen på, og skulpturene hans beveger seg i et grenseland mellom abstraksjon og figur.

Breiviks sans for kombinasjon av materiale og teknisk håndtering, kommer klart til syne i hans figurformer, og i tillegg til interesse for og bruk av gamle håndverkstradisjoner benytter han seg også av avanserte teknologiske metoder.

Breiviks kunstverk omtales ofte som konkrete objekter, eller ”humansøyler” som han selv har kalt skulpturene. Utstillingen i Kunstnerforbundet viser nettopp høye slanke søyler i svært ulike materialer som stål, kobber og polyester. I tillegg til de slanke skulpturene, viser han veggarbeider, eller oljemalte ”plater” i akryl, og mindre skulpturer i den samme slanke formen som de store formene. Utenfor Kunstnerforbundet presenterer Bård Breivik tre skulpturer i diabas.

Bård Breivik har arbeidet mye internasjonalt, og mange av skulpturene på utstillingen er laget i Kina hvor han også har et verksted. Dette mye på grunn av at håndverkstradisjonene er intakte der mens de nesten er borte i Europa.

Bård Breivik er en av våre mest markante og internasjonale billedkunstnere og han har vært representert på utallige utstillinger i inn- og utland. Han er innkjøpt av private og offentlige samlinger. I Kunstnerforbundet stilte han ut i 1996.